tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Strefy Czystego Transportu to konieczno¶æ? Eksperci wyliczyli, ¿e ilo¶æ py³ów spadnie o ponad 80 procent
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Strefy Czystego Transportu to konieczno¶æ? Eksperci wyliczyli, ¿e ilo¶æ py³ów spadnie o ponad 80 procent

Autor: Andrzej Sitek 2024.02.13, 09:40 2 Drukuj

Strefy Czystego Transportu to jedno z rozwiązań, którego głównym celem jest poprawa jakości powietrza w dużych aglomeracjach miejskich. Pierwsze tego typu inicjatywy w Polsce wejdą w życie w 2024 roku. Czy rzeczywiście potrzebujemy SCT?

W ostatnich latach obserwujemy bardzo silny rozwój inicjatyw mających na celu ochronę środowiska i ograniczenie emisji szkodliwych gazów do atmosfery. Warszawa i Kraków to dwa pierwsze miasta, w których SCT zaczną funkcjonować jeszcze w bieżącym roku. Czy powietrze w miastach rzeczywiście jest tak złe? Aby to określić, krakowski magistrat współpracuje z Inspektoratem Ochrony Środowiska, który w stolicy Małopolski prowadzi regularne badania powietrza.

NAS Analytics TAG

Według GIOŚ szczególnie niebezpieczne jest wysokie, przekraczające normy stężenie dwutlenku azotu (NO2), za który odpowiadają przede wszystkim pojazdy spalinowe (w ponad 70 proc.). Zgodnie z danymi GIOŚ wartości dwutlenku azotu na ulicach Krakowa wynoszą nawet 60 µg/m3. Dla porównania poziom uznawany przez medycynę za bezpieczny to 10 mikrogramów na metr sześcienny, a według prawa graniczna wartość to 40 µg/m3.

Równie niebezpieczne są pyły zawieszone, generowane z ruchu pojazdów, ścierania gumy, których szkodliwość została już wielokrotnie potwierdzona licznymi badaniami. Są to unoszące się w powietrzu drobne cząstki stałe lub kropelki cieczy. W pyle zawieszonym znajdują się takie substancje jak wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, metale ciężkie, azbest, siarka lub furany. W SCT ich ilość ma zostać ograniczona aż o 80 proc.

W listopadzie 2022 r. krakowscy radni przyjęli uchwałę, na mocy której od 1 lipca 2024 r. na terenie całego miasta obowiązywać będzie Strefa Czystego Transportu. Przedstawiono również konkretny plan zaostrzenia wymogów emisyjnych szkodliwych substancji, na podstawie którego od 1 lipca 2026 r. do Krakowa będą mogły wjeżdżać wyłącznie samochody benzynowe spełniające normę Euro 3 oraz samochody z silnikiem diesla spełniające normę Euro 5. Ograniczenia nałożone przez władze Krakowa są mniej rygorystyczne niż te planowane w stolicy. Strefa czystego transportu obejmie jednak całe miasto.

Z kolei w Warszawie proponowana data wdrożenia SCT to lipiec 2024 roku, za czym Rada Warszawy głosowała 7 grudnia 2023 roku. Projekty uchwał były kilkukrotnie zmieniane ze względu na wyraźny sprzeciw mieszkańców Warszawy. Ostatecznie ograniczenia będą mniej rygorystyczne, a ostatni etap wdrożenia zaplanowano na 2032 rok. W pierwszym etapie Strefa Czystego Transportu dotyczyć będzie około 4 proc. samochodów i obejmie część centralnych dzielnic miasta. Co więcej, osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie będą zwolnione z wymogów CTZ do 2028 roku. Celem czteroletniego okresu przejściowego jest umożliwienie mieszkańcom dostosowania się do wprowadzanych zmian, tj. zakupu nowszego samochodu.

Kolejnymi miastami w kolejce do wprowadzenia Stref Czystego Transportu będą Katowice, Poznań i Wrocław. Termin ich wprowadzenia będzie uzależniony od wyników konsultacji społecznych i analiz lokalnych uwarunkowań. Pierwsze decyzje i projekty uchwał w tej sprawie mają pojawić się w połowie 2024 roku. Warto pamiętać, że obecnie w Krakowie i w Warszawie planowane obostrzenia nie dotyczą motocykli.

 

 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê