Przeróbki motocykla - motocyklista a prawo
Wielu z nas przerabia i usprawnia swoje motocykle. Jak robić to zgodnie z prawem i zdrowym rozsądkiem?
Z każdym rokiem na naszych drogach pojawia się coraz więcej motocykli. Nie dziwi już nikogo widok Ceberki czy też Gsxr-a. Są jednak ludzie, którzy chcą, aby ich motocykl wyróżniał się pośród innych pojazdów. Zjawisko to zwane tuningiem na dobre zakorzeniło się w środowisku motocyklistów. Miłośnicy jednośladów prześcigają się w przerabianiu motocykli zarówno pod względem wizualnym jak i mechanicznym. Trzeba jednak wiedzieć, że nie wszystkie przeróbki motocykla są dozwolone. Co wolno a czego nie wolno? O tym poniżej.
Tuningowe wprowadzenie
Motocykl, podobnie jak samochód może wzbudzać zachwyt nie tylko wyjątkowym, oryginalnym wyglądem, ale również możliwościami technicznymi. Sam tuning można podzielić na kilka kategorii. Wyróżnia się tuning mechaniczny, optyczny oraz elektroniczny. Wiadomo, że ze względu na mniejsze rozmiary motocykla aniżeli samochodu oraz specyfikę jego konstrukcji, dwa kółka można zmodyfikować nie do poznania. Sprzęt po tuningu prezentuje się zupełnie inaczej, ale również sama jazda przerobioną maszyną jest niepowtarzalna i daje wiele pozytywnych emocji.
Tuning optyczny
Odpowiedzi na pytania czy i jak wolno modyfikować motocykl znajdują się w dwóch aktach prawnych. Pierwszy z nich to znane każdemu kierowcy przepisy o ruchu drogowym, natomiast drugi to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Modyfikując wizualnie motocykl musimy pamiętać o przestrzeganiu podstawowych wymiarów technicznych. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, kiedy chcemy wymienić np. lusterka, owiewki, kierunkowskazy.
Zgodnie z art. 2 ust. 10 wyżej wymienionego rozporządzenia: Długość pojazdu nie może przekroczyć w przypadku motocykla 4.00 metrów. Następnie w ust. 10 tego samego artykułu - Wysokość motocykla nie może przekraczać 2.50 m. Co do szerokości odpowiedzi udziela ust.12: Szerokość motocykla nie może przekraczać 2.00 m.
Wymagania odnośnie masy motocykla, określa załącznik do dyrektywy 93/93/EWG, przy czym dopuszczalna masa całkowita motocykla jednośladowego nie może przekroczyć maksymalnej masy całkowitej określonej przez producenta. Analizując powyższe przepisy łatwo można stwierdzić, iż samo ulepszanie motocykla jest dopuszczalne pod warunkiem, że zachowa się wskazane wymiary. Chciałbym poruszyć jeszcze kwestię jazdy motocyklem z coraz częściej widywanym na ulicach naszych miast tylnym stelażem do stuntu. W przepisach prawa nie ma jasnego sformułowania zabraniającego tego rodzaju modyfikacji, jednakże cały czas musimy pamiętać o przepisach, o których była już wcześniej mowa. Warto również wiedzieć, że po drogach nie można poruszać się crossami i torówkami jeżeli nie są one dostosowane pod względem technicznym do wymogów prawnych. Samo ubezpieczenie nie stanowi jeszcze uprawnienia do poruszania się tego rodzaju motocyklami po drodze.
Tablice rejestracyjne
Kontrowersyjną sprawą jest w przypadku kontroli drogowej sposób mocowania i oświetlania tablicy rejestracyjnej. Każdy właściciel pojazdu ma obowiązek dbać o to, żeby tablice rejestracyjne były widoczne. Ważne jest również, to, że muszą one być czyste i nieuszkodzone. W przypadku, kiedy mamy brudną, pogiętą, uszkodzoną lub zakrytą tablicę policjant ma obowiązek wystawić mandat. Podstawą do tego jest naruszenie art. 60 ust.1 pkt 2 prawa o ruchu drogowym w związku z art. 97 kodeksu wykroczeń. Wysokość grzywny może wynieść od 50 do 100 złotych.
Światła
Innym, równie ważnym problemem jest przeróbka świateł. Prześledźmy ten aspekt na prostym przykładzie. Załóżmy, że Policja zatrzymuje nas do kontroli drogowej. Nasz motocykl ma dodatkowe oświetlenie w postaci diod Led zamontowanych w światłowodowej rurce, dający efekt lampy neonowej. Diody umieszczone są pod atrapą. Z oddali wygląda to jak niewielka poświata. Funkcjonariusz, powołuje się na przepisy ruchu drogowego i stwierdza, że posiadamy dodatkowe oświetlenie nie montowane fabrycznie. Czy jest to powód do zatrzymania dowodu rejestracyjnego? Częstym problemem są również montowane niefabryczne halogeny. Czy i one są powodem do zatrzymania dokumentu?
Każdy dopuszczony do ruchu pojazd powinien być wyposażony w oświetlenie zewnętrzne, które jest wymienione w "rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia".
Podane rozporządzenie zezwala na następujące oświetlenie pojazdu:
1. Światła zewnętrzne:
- drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej 40 km/h,
- mijania - pojazd samochodowy,
- kierunkowskazy - pojazd samochodowy i przyczepa;
- hamowania "stop" - pojazd samochodowy i przyczepa,
- oświetlające tylną tablicę rejestracyjną - pojazd samochodowy i przyczepa,
- pozycyjne przednie - pojazd samochodowy oraz przyczepa o szerokości 1,6 m lub więcej,
- pozycyjne tylne - pojazd samochodowy i przyczepa,
- odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy,
- odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa,
- odblaskowe przednie - przyczepa,
- odblaskowe boczne - pojazd samochodowy o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnik siodłowy i przyczepa,
- awaryjne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa,
- przeciwmgłowe tylne - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla, i przyczepa,
- cofania - pojazd samochodowy, z wyjątkiem motocykla,
- obrysowe przednie i tylne - pojazd samochodowy i przyczepa, których szerokość przekracza 2,1 m;
2. Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:
- drogowe - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 1,
- przeciwmgłowe przednie - pojazdu samochodowego,
- pozycyjne przednie - przyczepy innej niż wymieniona w ust. 1 pkt 6,
- postojowe - pojazdu samochodowego o długości nie przekraczającej 6,0 m i szerokości nie przekraczającej 2,0 m; zabrania się umieszczania tych świateł na innych pojazdach,
- odblaskowe boczne - pojazdu samochodowego innego niż wymieniony w ust. 1 pkt 11,
- odblaskowe przednie - pojazdu samochodowego,
- jazdy dziennej - pojazdu samochodowego,
- pozycyjne boczne - pojazdu samochodowego o długości przekraczającej 6,0 m, ciągnika siodłowego i przyczepy,
- obrysowe przednie i tylne - pojazdu samochodowego i przyczepy, których szerokość przekracza 1,8 m,
- cofania - przyczepy,
- awaryjne - motocykla,
- przeciwmgłowe tylne - motocykla,
- odblaskowe tylne inne niż trójkątne - przyczepy.
W powyższym spisie brak jest informacji zezwalającej na używanie kierującemu pojazdem oświetlenia w postaci diod LED, umieszczonych za atrapą chłodnicy. W związku z tym funkcjonariusz w wymienionym przykładzie ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.
Odpowiadając na drugie pytanie - w rozporządzeniu jest mowa o halogenach, jako o światłach dopuszczonych - w punkcie 2 podpunkcie 2 lub 7, zależnie od spełnianej przez halogeny funkcji (przeciwmgielne lub do jazdy dziennej).
Na ulicach często spotkać można „zestawy naprawcze" do powypadkowych motocykli w postaci mini owiewek z małymi halogenowymi światłami. To rozwiązanie wielokrotnie tańsze, niż zakup oryginalnych owiewek oraz lamp, dlatego też tak bardzo popularne. Osobiście widziałem w jednym z takich patentów zastosowane żarówki ze ... świetlików łazienkowych. Odebranie dowodu rejestracyjnego w czasie kontroli jest tutaj sprawą oczywistą, tak jak oczywisty jest brak zdrowego rozsądku osób stosujących tego typu patenty.
Głośny wydech
Najczęstszą modyfikacją przeprowadzaną na motocyklach jest podrasowywanie układu wydechowego tak, żeby był on głośniejszy. W tej kwestii wypowiedziała się pani Katarzyna Kortas policjantka z sekcji ruchu drogowego w Toruniu - Motocykliści powinni wiedzieć, że prawo przewiduje dopuszczalny poziom natężenia hałasu wytwarzany przez jednoślady. W załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie warunków technicznych jasno jest stwierdzone, że motocykle o pojemności do 125 cm3 może wytwarzać hałas do 94 dB, natomiast motocykle o pojemności większej niż 125 cm3 nie mogą przekroczyć progu 96 dB. W przypadku, kiedy policjant stwierdzi, iż poziom hałasu jest większy, niż przewidują to normy ma on prawo zatrzymać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na badania techniczne. Podobnie ma się sprawa z wystającymi, ostrymi elementami motocykla. Jeżeli istnieje przypuszczenie, iż motocykl ma zamontowane części mogące spowodować zagrożenie wśród innych uczestników ruchu drogowego policjant kieruje motocykl na badanie techniczne.
Tutaj pojawia się ciekawy problem. Część nowych, homologowanych w Polsce motocykli przekracza próg 96 dB. Znanym przykładem jest chociażby Suzuki GSX-R750, który na tabliczce znamionowej ma jasno wskazany poziom hałasu 102 dB. Co wtedy? To dobre pytanie, ponieważ jeśli jest to łamanie polskiego prawa, to jakim cudem te motocykle zostały homologowane do jazdy po naszych drogach?
W każdym razie wiele z patroli drogówki dysponuje specjalistycznymi urządzeniami do pomiaru głośności emitowanego przez pojazd hałasu. Jeśli nawet takim nie dysponuje, to w przypadku podejrzenia przekroczenia limitu głośności policja ma prawo do odebrania dowodu rejestracyjnego pojazdu i skierowania go na badania techniczne w stacji kontroli pojazdów.
Za co policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny?
Policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu na podstawie przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Artykuł 132 cyt. ustawy wymienia przypadki zatrzymania przez Policję dowodu rejestracyjnego. Zatrzymanie dowodu rejestracyjnego może nastąpić tylko za pokwitowaniem. Funkcjonariusz Policji obowiązany jest wydać takie pokwitowanie za zatrzymany dokument osobie, gdzie stwierdza przyczynę zatrzymania.
Art. 132. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym 1. Policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) w razie:
1) stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd:
- zagraża bezpieczeństwu,
- zagraża porządkowi ruchu,
- narusza wymagania ochrony środowiska,
2) stwierdzenia, że pojazd nie został poddany badaniu technicznemu w wyznaczonym terminie lub termin badania nie został wyznaczony prawidłowo,
3) stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w stopniu powodującym jego nieczytelność,
4) uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego),
5) stwierdzenia, że badanie techniczne zostało dokonane przez jednostkę do tego nie upoważnioną,
6) nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub nieokazania dokumentu stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia,
7) uzasadnionego przypuszczenia, że dane w nim zawarte nie odpowiadają stanowi faktycznemu.
Podstawą do zatrzymania pojazdu jest stwierdzenie przez policjanta wymienionych niesprawności bądź uzasadnione przypuszczenie, że stan techniczny pojazdu jest niezgodny z wymogami określonymi w przepisach. Jako przykład, kiedy policjant może zatrzymać dowód rejestracyjny należy wymienić niesprawność podstawowych układów pojazdu takich jak układ hamulcowy (np. wycieki płynu hamulcowego), układu kierowniczego (np. luz kierownicy), niesprawny układ jezdny (np. zużyte bieżniki opon tzw. łyse opony), brak sprawnych świateł (np. rozbite klosze) lub też, gdy policjant widzi niefachowo naprawiony pojazd np. pospawana niefabrycznie rama.
Z dowodem rejestracyjnym mogą błyskawicznie pożegnać się także Ci, którzy zamontowali w swoich maszynach wystające ostre elementy, której w przypadku kolizji mogłyby np. spowodować obrażenia u pieszego. Wystające poza obrys owiewek amortyzatory skrętu, ostre końcówki kierownicy, wszelkiego wystające rodzaju ozdobniki są potencjalnym zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku przeróbek, które zagrażają zdrowiu samego kierowcy. Ktoś może zapytać stwierdzić teraz, że przecież przy takim podejściu większość customów budowanych dla przykładu przez słynną kuźnię Orange County Choppers w życiu nie przeszłaby przeglądu technicznego. Wszystko się zgadza, bowiem większość z tych radykalnych customów nigdy nie wyjeżdża z garażu na drogi publiczne.
Inną przyczyną utraty dowodu rejestracyjnego może być brak elementów obowiązkowego wyposażenia pojazdu, wyposażenie pojazdu w części lub elementy nie odpowiadające wymaganiom. Przed przystąpieniem do przeróbek należy sprawdzić, czy są one dozwolone. Dowód rejestracyjny może być zabrany, gdy usterki techniczne, braki w wyposażeniu są również na tyle drobne, że bezwzględnie nie eliminują pojazdu z ruchu. Przykładem może być pęknięta szyba czy nawet brak wymaganego oznaczenia pojazdu, brak oświetlenia tablicy rejestracyjnej.
Policjant za zatrzymany dowód rejestracyjny wydaje pokwitowanie. Może on zezwolić na używanie pojazdu przez czas nie przekraczający 7 dni, określając warunki tego użytkowania w pokwitowaniu. Zatrzymany dokument organ Policji przesyła niezwłocznie organowi, który go wydał.Trzeba pamiętać, że policja nie jest organem uprawnionym do stwierdzenia czy przeróbki są prawnie dozwolone. Ich zadaniem jest wyłącznie kierowanie przypuszczalnie wadliwych pojazdów na badania.
W sytuacji, gdy chcemy sami sprawdzić czy stan naszego stuningowanego motocykla jest zgodny należy udać się do stacji diagnostycznej, gdzie zostaną przeprowadzone badania za które pobierana jest opłata. Warto wiedzieć, iż rzeczoznawca nie jest uprawniony do badania stanu technicznego. Rzeczoznawca może oceniać stan techniczny ale nie jest to wiążąca ocena.
Podsumowanie
Upiększając nasze kochane motocykle pamiętajmy o wyżej wymienionych przepisach. Policjanci dzięki wieloletniej praktyce bardzo często intuicyjnie wyłapują wszelkie niezgodności konstrukcji pojazdu z przepisami. Warto też wiedzieć, że jeśli zachowaniem na drodze podpadliśmy funkcjonariuszom, mogą oni „wziąć na warsztat" kontrolowany pojazd i jak życie uczy zawsze znajdą coś, co da im podstawę do zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
Piękno i osiągi to jedno, ale bezpieczeństwo i prawo to drugi ważny aspekt, o którym nie możemy zapomnieć. Jak zawsze zapraszam do dyskusji na forum. Jeżeli macie jakieś pytania lub doświadczenie związane z prawnym aspektem tuningu czekam na Wasze komentarze.
Komentarze 20
Pokaż wszystkie komentarzeWitam, zastanawia mnie czy kierunkowskazy wbudowane w kierownice, które są bardzo widoczne od tyłu wystarczą, czy konieczna jest druga para na tyle motocykla? Pozdrawiam!
OdpowiedzA co jeżeli mam zamontowane oświetlenie led, ale włączam tylko na postoju z kumplami lub zlotach?
OdpowiedzA wie ktoś może jak wygląda sprawa z tablica rejstracyjną przy osi tylnego kola? Często spotykane w motocyklach ze stanów, tablica jest widoczna,podświetlona itp tylko znajduje się z boku pojazdu i...
OdpowiedzMam tak zamontowaną w swojej 14 i nie mam z tym problemów z Policją.
OdpowiedzTo w końcu k**** co wolno jak nic nie wolno?
OdpowiedzWitam ja mam taki problem z psem który zabrał mi dowód rejestracyjny od quada za czerwona barwę kierunkowskazów dodam tylko tyle ze zestaw do homologacji quada kierunki led wyjebałem 260zl i teraz ...
OdpowiedzEee... mądrala, przepisy chyba jasno określaja barwę kierunkowskazów w PL, a PL to nie USA. Po co więc ta piana?
OdpowiedzA co z trendem na zamieniane oryginalnych lamp na te z Wbudowanymi kierunkowskazami? Zapewnia ona dobry efekt wizualny ale czy jest zgodna z prawem gdy pozbędziemy się oryginalnych lamp?
OdpowiedzWłaśnie zakupiłem motocykl z tylnym światlem zintegrowanym z migaczami po obu stronach błotnika. Światła te mają białe klosze. Podczas jazdy świecą na czerwono, gdy włączam migacz, jedno z nich wtedy świeci na pomarañczowo. Niestety gościu na przeglądzie, jak to zobaczył to mnie przegonił. Policja raz oglądała mój motocykl przy rutynowej kontroli, ale nie zgłaszali zastrzeżeñ.
Odpowiedz