tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Polscy ¿o³nierze na motocyklach w czasie I wojny ¶wiatowej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polscy ¿o³nierze na motocyklach w czasie I wojny ¶wiatowej

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.01.24, 18:42 Drukuj

Historia Armii Polskiej zaczyna się w sierpniu 1914 roku, kiedy to 1. Kompania Kadrowa, pod wodzą Józefa Piłsudskiego, rozpoczęła z krakowskich Oleandrów swój marsz ku wolnej Polsce. Formacja ta nie posiadała na wyposażeniu samochodów ani motocykli, a pierwsze pojazdy mechaniczne zdobyto na wrogu, gdy ruszyła do walki z Rosją. W niedługim czasie Kompania Kadrowa przekształciła się w Legiony Polskie. Formacje te walczyły po stronie Austro-Węgier.   

Pierwszymi zdobyczami Legionów mogły być motocykle produkcji angielskiej i francuskiej, najliczniej używane przez armię rosyjską w I wojnie światowej. W carskim wojsku była również wykorzystywana niewielka ilość amerykańskich motocykli Harley-Davidson i Indian.

NAS Analytics TAG

historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

W ostatnich dwóch latach I wojny światowej także inne strony tego konfliktu chciały pozyskać Polaków do walki, oferując im obietnicę wolnej ojczyzny, po zakończeniu wojny. W Rosji powstały wówczas trzy korpusy polskie i kilka innych formacji (dywizji, brygad, pułków). Niemcy stworzyli "Polnische Wehrmacht". Wspomniane formacje, powstałe w latach 1917 - 1918, posiadały skromne parki maszyn wyposażone w kilkanaście (może kilkadziesiąt?) motocykli typowych dla armii danej strony konfliktu.

Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez nasz kraj niepodległości podstawą taboru motocyklowego odtwarzanej Armii Polskiej stały się pojazdy zdobyczne oraz zakupione przez rząd z demobilu.

 

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê