Opony gro¼niejsze dla ¶rodowiska ni¿ spaliny. Wyniki brytyjskiego eksperymentu
Brytyjska firma Emission Analytics przeprowadziła eksperyment, który miał na celu sprawdzenie, jaki jest wpływ zużycia opon na środowisko naturalne. Okazuje się, że jest on większy niż w przypadku samych spalin.
To już drugi tego typu eksperyment przeprowadzony przez Emission Analytics. W pierwszym używano samochodu Volkswagen Golf, który jeździł po torze wyścigowym z przepisową prędkością, ale manewry były wykonywane w sposób agresywny. Już wtedy okazało się, że odpady zostawiane przez zużywające się opony są groźniejsze niż same spaliny. Potwierdziło to kolejne badanie i tym razem użyto Mercedesa klasy C, którym poruszano się z przepisowymi prędkościami i umiarkowaną dynamiką po drogach publicznych. Sprawdzono opony 14 różnych producentów. Samochód nie był w żaden sposób obciążony. Okazało się jednak, że spokojna jazda niewiele daje, ponieważ wynik był jeszcze gorszy.
W ostatecznym raporcie Emission Analytics podało, że zużycie opon jest 1850 razy groźniejsze dla środowiska niż same spaliny, ale badacze dodali, że przy takich wnioskach trzeba być ostrożnym z interpretacją. Przypomnieli, że różnica wynika z produkowania coraz bardziej ekologicznych pojazdów. W samochodach mamy obecnie normę emisji spalin Euro 7, a w motocyklach - Euro 5. Według badań problemem nie jest styl jazdy, ale masa pojazdu. Ta oczywiście wzrasta, ponieważ są dodawane nowe elementy filtrujące spaliny. W przypadku pojazdów elektrycznych za dużą masę są odpowiedzialne akumulatory. Szczegółowe wyniki znajdziecie na stronie Emission Analytics.
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeNale¿y jeszcze zbadaæ py³ z klocków hamulcowych powstaj±cy w czasie hamowania.
OdpowiedzTo kiedy ³unia ³e³ropejska zaka¿e stosowania opon ?? Bêdziemy je¼dziæ elektrykami na drewnianych ko³ach opasanych metalow± obrêcz±, takich jak mia³y wozy drabiniaste.
Odpowiedz