Motoped XR50 - zmotoryzowany rower
Co powiedzielibyście na rower, którym da się pojechać na miejski bulwar, a którym wracając do domu można poszaleć nieco szybciej po okolicy? Rozwiązanie przychodzi z Ameryki.
Na stronie Kickstarter ruszyła kampania promocyjna hybrydy motocykla i roweru. Cały projekt opiera się na zasadzie "zrób to sam" i zakłada dostarczenie do klienta zestawu części do montażu pojazdu z założeniem, że pozostałe komponenty przyszły użytkownik dokupi w innych miejscach, np. na portalach aukcyjnych. W tym konkretnym wypadku do dostarczonej ramy i podwozia zainstalować należy silnik (lub jego zamiennik) z Hondy XR50.
Zestaw Motoped obejmuje:
- Wykonaną w USA ramę ze stali chromomolibdenowej
- Aluminiowy wahacz
- Ramę pomocniczą
- Support
- Aluminiowe zębatki motocyklowe
- Dedykowane piasty z otworami do montażu tarcz hamulcowych
- Układ wydechowy - rura + tłumik
Do tego zastawu należy samodzielnie dobrać przedni widelec, koła, układy hamulcowe, siodło, zbiornik paliwa i resztę osprzętu. Do tego dochodzi oczywiście sam silnik, ale z nim nie powinno być żadnego problemu. Jednostka napędowa Hondy XR50 produkowana jest od końca lat 60-tych i przez ostatnie 40 lat doczekała się setek klonów i kopi, zwłaszcza w chińskim wydaniu. Choć klony i kopie różnią się jakością i pochodzeniem, łączy je jedno - punkty mocowania w ramie, które od lat pozostają niezmienne. Poza tym chińskie kopie można nabyć w wersjach pojemnościowych aż 190cc, co wydatnie poprawia rozrywkowość korzystania z takiego samopału.
Jak to wszystko działa?
Projekt ma również swoje ograniczenia. Pojazdy zbudowane na bazie kitu oferowanego przez Amerykanów nie posiadają żadnej homologacji, co utrudnia ich zarejestrowanie i ubezpieczenie. Do tego dochodzi cena, która dla samego kitu wynosi około 1000 USD, a dla gotowego motoroweru zbudowanego zgodnie z zaleceniami producenta - około 3000 USD. Oczywiście te pieniądze w USA i Polsce to zupełnie różne kwoty, ale nie zmienia to faktu, że za taką sumę można kupić porządną, używaną crossówkę…
A Wy? Co o to tym sądzicie?
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzeLovtza: Brak homologacji?? Pojazd jest zaprojektowany tak, aby silnik by³ uk³adem wspomagaj±cym napêd, czyli zgodnie z za³o¿eniem projektanta, nadal jest to rower. Czyli sprzêt do lansowania siê...
OdpowiedzKompletnie bez sensu... zap³aæ nam kupe kasy, damy Ci kilka rurek, a reszte sobie dokup. Ja rozumiem jakby oni oferowali np. kilka rodzajów zawieszenia, ró¿ne rozmiary kó³ czy kilka rodzajów ...
OdpowiedzNie rozumiesz ideologii amerykañskiego majsterkowicza. Firma sprzedaje podstawê czyli elementy, których wykonanie mo¿e byæ skomplikowane dla zwyk³ego Smitha, oraz pomys³. 1000 dolarów za ten zestaw to wbrew pozorom normalna cena, a sk±d bêd± brane pozosta³e czê¶ci, to ju¿ inwencja w³asna majsterkowicza. Je¶li pójdzie na szrot i za 100 dolarów kupi star± Honde xr50 (popularny sprzêt w USA) lub inny twór o tym rodowodzie, to ³±czny koszt zamknie siê w 1200 dolarów. U nas pomys³ bez szans, niestety totalnie inna mentalno¶æ.
Odpowiedz100% racja.
OdpowiedzTrochê przypomina poczciwego komarka. Przy okazji - s³owo "kit" w znaczeniu "zestaw" jest s³owem angielskim. S³ownik Jêzyka Polskiego nie notuje takiego znaczenia. Proponujê pisaæ po polsku - ...
OdpowiedzWitam Mam pytanko czy mam rozumieæ kit to znaczy ca³y zestaw wszystkich czê¶ci potrzebnych do z³o¿enia roweru ? Je¶li tak to czy bez silnika czy z silnikiem. Gdzie mo¿na to kupiæ ? Jaka jest cena , czy jest jaki¶ sklep gdzie mogê kupiæ wszystkie czê¶ci osobno ze zdjêciami wszystkich czê¶ci i cenami. Czy na portalu e-Bay s± dostêpne czê¶ci ? Czy mo¿na kopic taki u¿ywany rower z silnikiem lub bez je¶li tak to gdzie? Bardzo proszê o pomoc. i jaki¶ namiar Pozdrawiam
OdpowiedzZnowu ten przedpotopowy silnik :P Ale przynajmniej nie w chiñskim wykonaniu.
Odpowiedz