tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kontrola drogowa - Policja a motocykliści
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Kontrola drogowa - Policja a motocykliści

Autor: Piotr "Pedro" Kowalik 2008.11.20, 15:36 43 Drukuj

W jaki sposób bronić się, gdy policjant źle nas traktuje podczas zatrzymania oraz jak odpierać zarzuty związane z wykroczeniem, którego nie popełniliśmy?

Każdy kto jeździ motocyklem bądź też samochodem musi liczyć się z tym, że prędzej czy później może zostać zatrzymany przez policję do kontroli drogowej. W związku z tym warto wiedzieć jak powinien zachowywać się policjant, a jak kierowca zatrzymanego pojazdu. W jaki sposób bronić się, gdy policjant źle nas traktuje podczas zatrzymania oraz jak odpierać zarzuty związane z wykroczeniem, którego nie popełniliśmy? Wiedza ta przyda się tak w trakcie jazdy motocyklem, jak i samochodem.

NAS Analytics TAG

Kontrola drogowa

Zacznijmy od początku, czyli tego jak wygląda prawidłowe zatrzymanie do kontroli. Policjant, który zamierza przeprowadzić zatrzymanie motocykla jest uprawniony do wydawania poleceń i sygnałów. Funkcjonariusz policji umundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów lub ręką. W warunkach niedostatecznej widoczności sygnał dawany jest latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.

Bardzo ważne jest, aby wiedzieć, iż policjant nieumundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem wyłącznie na obszarze zabudowanym. Nie reaguj na próby zatrzymania do rutynowej kontroli poza obszarem zabudowanym przez osoby poruszające się samochodem cywilnym wyposażonym jedynie w lampę błyskową lub przez osoby ubrane w strój przypominające tylko mundur policyjny. W takiej sytuacji kontynuuj jazdę do najbliższej jednostki policji lub do miejsca, gdzie możesz spotkać dużo osób np. stacja paliw itp. Policjant nieumundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym.

Policjant jadący pojazdem samochodowym może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania sie za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych. Polecenie do zatrzymania pojazdu podaje sie z dostatecznej odległości, w sposób zapewniający jego dostrzeżenie przez kierującego pojazdem oraz bezpieczne zatrzymanie w miejscu wskazanym przez policjanta. Pojazd powinien być zatrzymany w miejscu, gdzie jest to dozwolone, nie utrudnia ruchu i nie zagraża bezpieczeństwu. Wyjątek stanowi pojazd zatrzymywany po pościgu policyjnym, lub taki pojazd, co do którego zachodzi podejrzenie, iż bezpośrednio zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego ze względu na swój stan techniczny lub zachowanie kierującego. W celu dojazdu do miejsca, o którym mowa policjant może wydać kontrolowanemu uczestnikowi ruchu polecenie jazdy za pojazdem policyjnym.

Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto:

1) policjant umundurowany okazuje legitymacje służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu,
2) policjant nie umundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania.

Nieoznakowane radiowozy

Skoro była już mowa o nie umundurowanych policjantach pora przejść do nie oznakowanych radiowozów. Z każdym rokiem przybywa ich na drogach i są one skutecznym środkiem walki z piratami drogowymi. W samym 2008 roku policja kupiła 250 nieoznakowanych samochodów. W każdym regionie Polski „miśki" jeżdżą różnymi markami aut począwszy od Kia Cee'd, Fiata Bravo, Opla Astry i Vectry, Skody Superb, Volkswagena Passata, a kończąc na Fordzie Mondeo. Czy istnieją jakieś sposoby na zdemaskowanie policjantów? Okazuje się, że można ich wykryć. Jednym z pomysłów na jaki wpadli kierowcy było zamieszczenie w Internecie listy samochodów z podaniem marki i numeru rejestracyjnego nieoznakowanego radiowozu. Pytanie tylko czy jest się w stanie zapamiętać wszystkie numery blach? Jeżeli poruszamy się na stosunkowo niewielkim obszarze załóżmy w granicach miasta i na jego obrzeżach to warto spojrzeć, jakimi samochodami jeżdżą policjanci w naszym regionie, a potem bacznie wypatrywać ich na drodze. Być może większa czujność uchroni nas przed mandatem.

Jedna ważna wskazówka dla wszystkich - nieoznakowany radiowóz nie zwalnia policjanta z obowiązku noszenia munduru zgodnego z rozporządzeniem o umundurowaniu. Pamiętajmy, że policjant powinien łącznie z mundurem nosić kamizelkę odblaskową koloru żółtego z napisem POLICJA na lewym przedzie kamizelki oraz z dużym napisem POLICJA na plecach. Brak tak elementarnej części ubioru może rodzić podejrzenia, iż mamy do czynienia z oszustem. Dlatego też należy zwracać uwagę na szczegóły.

pursuit
Policjant motocyklista trening
Filmy:
Motocyklisci i policja
Jak pozdrowic policjanta
Poscig za motocyklista
100 punktow w szesc minut
Scigany motocyklista
Zatrzymany przez policje
NAS Analytics TAG

Komentarze 16
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę