Koenigsegg Quark. Silnik o wysoko¶ci 30 cm osi±ga 335 KM i 600 Nm. A to przecie¿ nie wszystko
Najnowsze dzieło producenta słynącego z wysokiej klasy, ekstremalnie drogich supersamochów, to kompaktowy, tarczowy silnik elektryczny. Co to znaczy kompaktowy? W tym przypadku zaledwie 30 cm wysokości i tylko 28,5 kg masy. Ale ten malec generuje aż 600 NM i 335 KM!
Firma Koenigsegg, która nie pozwala, aby niedoskonałości istniejącej technologii stanęły jej na drodze, od lat jest pionierem innowacji w zakresie nowoczesnych technologii układów napędowych. I to nie jest opinia na wyrost.
Koenigsegg to lider nowoczesnych technologii zmieniający podstawy branży motoryzacyjnej, na przykład dzięki rozwiązaniom takim jak hybrydy bez skrzyni biegów z napędem bezpośrednim i silniki bez wałka rozrządu.
Ale całkowicie nowy silnik Quark na początek pomoże modelowi Koenigsegg Gemera, czyli 4-osobowemu GT o mocy 1700 KM. Quark sprawi, że Gemera pobije czasy sprintu zarezerwowane wcześniej dla najszybszych elektrycznych coupe na świecie. I to z czteroosobową rodziną na pokładzie. Ale to nie wszystko, bo Quark przewidziany jest do szerokiej gamy zastosowań, od lotnictwa i kosmonautyki po łodzie i okręty podwodne.
Koenigsegg zastosował zasady z istniejących silników o strumieniu promieniowym i osiowym, aby opracować to, co nazywa topologią strumienia osiowego. Koenigsegg nie wyjaśnia, jak ta kombinacja wygląda w praktyce, ale obiecuje najlepszy w branży stosunek momentu obrotowego do mocy i masy.
Powyższy parametr w silniku Quark wynosi 8,5 kW/kg, co nie przekracza wcześniej ustalonych standardów, ale silnik o masie zaledwie 30 kg wyróżnia się szczytowym momentem obrotowym wynoszącym aż 600 Nm.
"Quark został zaprojektowany, aby wzmocnić zakres niskich prędkości obrotowych Gemery, gdzie jest to potrzebne do brutalnego przyspieszenia" - wyjaśnił Dragos-Mihai Postariu, szef projektu silnika elektrycznego.
"W kontekście osiągów Gemery oznacza to bardzo duży skok mocy, po którym następuje ciągłe, przyspieszenie do 400 km/h bez żadnych strat momentu obrotowego czy mocy" - dodał szef projektu.
Mówiąc prościej, Gemera ma rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 1,9 sekundy, a następnie będzie kontynuować nadnaturalne przyspieszenie aż do 400 km/h. Brzmi nieprawdopodobnie, a to jeszcze nie wszystko, bo Koenigsegg ma też drugiego asa w rękawie.
To Terrier, czyli dwa silnik Quark z falownikiem i przekładnią planetarną. Kostka o wielkości 34 x 47 generuje aż 670 KM i 1100 Nm przy masie własnej 85 kg. Pomińmy na chwilę problemy technologiczne, ale wyobrażacie sobie, co by się stało, gdyby włożyć Terriera w ramę motocykla?
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeTa reklama migajca w tle - niech kto¶ kto to zatwierdzi³ jebnie siê w g³owê dorga redakcjo.
OdpowiedzNiech siê jeeee.........!!! Trzy razy..
OdpowiedzTo dopiero je¼d¼cy moto odkryli ¿e silnik elektryczny góruje pod ka¿dym wzglêdem nad spalinowymi? Ale jak to kto¶ spyta: przecie¿ zasiêgi, ³adowanie etc! Ale to s± problemy zasilania a nie ...
OdpowiedzTylko, ¿e od tego "zasiêgu,³adowania" i ¼ród³a energii zale¿y popularno¶æ silników elektrycznych.. A jak widaæ z tym na razie krucho. Mamy u³omne baterie, ciê¿kie, ma³o wydajne, d³ugo ³aduj±ce siê, ma³o¿ywotne, które te¿ zawieraj± surowce kopalne (które to te¿ za jaki¶ czas siê skoñcz±, chyba, ¿e rozkopiemy Grenlandiê i jeszcze wiêcej po³aci na ziemi) i ciê¿kie do recyclingu (skoñcz± jak obcne rzeczy recyclingowane czyli w krajach trzeciego ¶wiata gdzie tubylcy w potwornych warunkach bêd± rozbierali baterie). No ale fakt. Sam silnik elektryczny jest niesamowity. I jego ma³e gabaryty da³y by mo¿liwo¶æ zredefiniowania rozplanowania przestrzeni w samochodzie czy te¿ nawet motocyklu. Tylko te cholerne ¼ród³o energii ....
OdpowiedzZ t± stroboskopow± reklam± to przegieli¶cie!!!!
Odpowiedz