tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 KTM EXC 125 2009
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

KTM EXC 125 2009

Autor: Michał Mikulski 2008.07.25, 13:21 Drukuj

KTM EXC 125 2009

Najmniejszy z endurowej rodziny KTMa jest także jednym z częściej kupowanych motocykli tego typu, zaraz obok mocarnych 450. Dzięki swojej neutralnej charakterystyce, lekkości i łatwości prowadzenia jest idealnym sprzętem na rozpoczęcie przygody z offroadem. Czy EXC 125 w rzeczywistości jest tak potulny?

Precyzja prowadzenia

NAS Analytics TAG

Jednocylindrowy, dwusuwowy silniczek o pojemności 125ccm w teorii powinien generować moc około 40KM. Oczywiście, wartości te są dużo mniejsze, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę duże straty związane z przeniesieniem napędu. Pozornie mały pojemnościowo silnik, do tego w endurowej charakterystyce, powinien być co najmniej mało spektakularny. I tutaj jest małe „ale"... To właśnie dzięki tej charakterystyce motocykl jest piekielnie szybki! Sprzęt ma dużo więcej mocy w dolnym zakresie obrotów, co przy lekkiej ingerencji sprzęgłem daje świetne rezultaty. Jeżeli dołączymy do tego wprost idealne wyważenie, bardzo niską masę własną i dobrze zestrojone zawieszenie, otrzymamy genialny sprzęt do ostrej jazdy terenowej.

Zjeżdżam z toru motocrossowego na trasę enduro, która atakuje mnie od razu cholernie trudnym pojazdem. Najmniejszym problemem wydaje się być wodna przeprawa, z której trzeba napędzić się na pełen błota i korzeni podjazd, kończący się skalną, prawie pionową półką. Przytrzymuję mały motocykl na obrotach, ostro się napędzam i przekładając ciężar ciała z podnóżka na podnóżek, w lekko trialowym stylu wskakuję na górę za pierwszym podejściem! Nie do końca była to wyłącznie moja zasługa - takie możliwości daje EXC 125. Pchla waga zestawu, jaki tworzę wraz z małym KTMem, ułatwia sprawę w każdym momencie. Chwilę potem dosłownie przelatuję nad potężnymi błotnymi przeprawami, by powrócić na tor.

Dopiero tutaj czuć lekki niedostatek mocy w górnym zakresie, lecz to dość oczywiste, że 125. ciężko konkurować z 450. Mimo to, sprzęt radzi sobie bardzo dzielnie. Wybieranie kolein, nawroty na bandach, czy wysokie skoki. Tylko w przypadku tych ostatnich czasami zawieszenie może wydać się za miękkie i po lądowaniu zachowywać się niczym piłeczka tenisowa. Regulowane zawieszenie marki WP pozwala na pełną ingerencję w ustawienia, więc po kilku obrotach śrubokrętem problem powinien zniknąć. Najważniejsze jednak jest to, że wcale nie trzeba trzymać go tak wysoko na obrotach, jak w przypadku opisywanego wcześniej SXa 150, czy nawet SXa 125. Efekt jest taki, że po hamowaniu i obraniu odpowiedniej linii jazdy, wystarczy złożyć się w zakręt, odkręcić gaz i cieszyć się dwusuwowym gangiem z tłumika. Bez kombinacji, walki ze sprzętem, męczarni.

Nie dla każdego

Każdy ma swoje wady. Niestety, największa zaleta EXC 125 jest także jego wadą. Mała moc i przewidywalna charakterystyka sprawdza się tylko w połączeniu z kurzą wagą szofera. Nie ma mowy, by dorosły mężczyzna o wadze rzędu 90kg był w stanie docenić walory tej endurówki. Docenią ją na pewno młodzi - tak samo ci, którzy startują regularnie w zawodach i mają już pewne doświadczenia z motocyklami, jak i Ci którzy swoją przygodę z nimi zaczynają.

Typ konstrukcji silnika Silnik jednocylindrowy, dwusuwowy
Pojemność 124,8 cc
Średnica cylindra x skok 54 x 54,5 mm
Rozrusznik Kickstarter
Przekładnia 6 biegów
Gaźnik Keihin PWK 36 S AG
Sterowanie TVC
Smarowanie Smarowanie mieszankowe 1:40
Smarowanie przekładni 15W50
Zawieszenie przód WP USD Ø 48 mm
Zawieszenie tył WP Monoshock PDS
Skoki zawieszeń z przodu/ z tylu 300 / 335 mm
Hamulce przednie /tylne Hamulce tarczowe 260 / 220 mm
Felgi przednie/ tylne 1,60 x 21"; 2,15 x 18" Excel
Opony przednie/tylne 90/90-21"; 120/90-18"
Nieobciążony prześwit 390 mm
Wysokość siedzenia 925 mm
Zawartość zbiornika ok. 9,5 l
Waga (bez benzyny) ok. 97 kg

Na skróty:

125 exc zakret
ktm exc 125 akcja
KTM 125 exc zakret
ktm 125 exc 2009
ktm exc 125 2009
ktm exc 125 2009 six days
exc 125 2009 silnik
NAS Analytics TAG

Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy zamienisz kiedyś motocykl na elektryczny?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
na górę