Blisko 18 km kwadratowych Wroc³awia zamieni siê w Strefê Czystego Transportu. Co to oznacza i co z motocyklami?
Stolica Dolnego Śląska podąża za Krakowem i Warszawą? Potężny obszar o powierzchni 17,5 km kwadratowych będzie pachniał jedynie kwiatami i świeżo ściętą trawą.
Zmiany zapowiada samorząd Województwa Dolnośląskiego, który uaktualnił Program Ochrony Powietrza, co oznacza między innymi zobowiązanie do wprowadzenia na terenie miasta Strefy Czystego Transportu. Chodzi o potężny fragment Wrocławia. To obszar, który zamieszkuje ponad 22 proc. mieszkańców metropolii.
O jakie ulice chodzi, kiedy strefy zaczną obowiązywać i jakie są ograniczenia dla pojazdów? Jak to w ogóle będzie działać?
Mieszkańcy mają jeszcze trochę czasu, żeby oswoić się z nowymi ograniczeniami, bo wprowadzenie strefy zaplanowano na lata 2025-26. Do utworzenia specjalnych obszarów zobowiązują zapisy w KPO, a konkretnie chodzi o normy zanieczyszczeń NOx, które obowiązują w UE.
W przypadku Wrocławia Strefa Czystego Transportu ma objąć Stare Miasto, Nadorze, Ołbin, Kleczków, Plac Grunwaldzki, Przedmieście Oławskie, Przedmieście Świdnickie oraz część osiedla Szczepin. Co ważne, przez pierwszych pięć lat obowiązywania nowych obostrzeń, wjazd do strefy dla mieszkańców obszaru będzie możliwy bez żadnych ograniczeń wynikających z niedostosowania pojazdów do norm.
Jak będą prezentować się poszczególne etapy uruchamiania strefy we Wrocławiu i jakie zostaną narzucone ograniczenia dla pojazdów? Wygląda to tak:
• Etap 1 (2025 rok) - strefa zostanie zamknięta dla aut benzynowych, które nie spełniają normy emisji Euro 3 (od rocznika 2001) i diesli, które nie spełniają normy emisji spalin Euro 4 (od rocznika 2006).
• Etap 2 (2030 rok) - podniesienie limitu dla silników benzynowych do Euro 4 (od rocznika 2006) i diesli do Euro 5 (od rocznika 2010).
• Etap 3 (2035 rok) - podniesienie limitu dla silników benzynowych do Euro 5 (od rocznika 2011) i dla diesli do Euro 6 (od rocznika 2014).
Co z motocyklami? Jeśli chodzi o silnikowe jednoślady, we Wrocławiu stanowią one mniej niż 1 proc. pojazdów i podobnie jak w Krakowie, prawdopodobnie zostaną wyłączone z ograniczeń. Pozostałe pojazdy samochodowe nie będą musiały posiadać specjalnej zielonej naklejki, bo kontrolę będzie sprawował specjalny system śledzący tablice rejestracyjne pojazdów. Na tej podstawie auta będą weryfikowane, a w razie ujawnienia pojazdu podpadającego pod wyłączenie z ruchu w strefie, wskazane straży miejskiej lub policji.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze