Yamaha Ténéré 700 Pola Tarresa. Czy to najlepszy motocykl adventure na ¶wiecie?
Pol Tarres opowiedział ostatnio nieco więcej na temat swojej Yamahy Ténéré 700, motocykla adventure, którym można jeździć zarówno po drogach, jak i uprawiać ekstremalne enduro. To nie żart. Pol zamierza się nim ścigać w Mistrzostwach Świata Hard Enduro.
Pol Tarres od dłuższego czasu przykuwa uwagę fanów off-roadu i adventure. Zaczęło się od filmu "The Seeker", który pokazywał co potrafi zrobić z Yamahą Ténéré 700. Na pewno większość z nas byłaby szczęśliwa, gdyby potrafiła choć połowę tego zrobić na motocyklu enduro.
Przed sezonem 2021 Yamaha Pola została poddana metamorfozie. Teraz wreszcie możemy dowiedzieć się więcej o tej maszynie, która z czasem ewoluowała, aby sprostać wysokim wymaganiom hiszpańskiego zawodnika. I choć ten proces jeszcze się nie skończył, Tarres już teraz planuje zabrać motocykl na jedną z rund Mistrzostw Świata Hard Enduro.
- Poza śrubami w częściach, które można zobaczyć w motocyklu, podstawa jest stricte fabryczna - mówi Pol. - Yamaha pozwoliła mi go trochę stuningować, ale bez odchodzenia od bazy motocykla. Oznacza to, że T7 pozostaje dość blisko tej maszyny, którą każdy z nas mógłby mieć w garażu.
Pol i jego zespół po prostu usunęli wszystkie niepotrzebne elementy, takie jak układ recyrkulacji spalin, aby był lżejszy i łatwiejszy w prowadzeniu, a jednocześnie nadać mu bardziej wyścigowy wygląd.
Z tego samego powodu zainstalowali mniejszy akumulator, usunęli kierunkowskazy, lusterka i inne części, które motocykl musi mieć, aby być dopuszczonym do ruchu drogowego. Uchwyt tablicy numerowej został również zamieniony na mniejszy, aby zbliżyć jego wygląd do maszyn enduro.
Jeśli chodzi o podwozie, wahacz i ECU, Pol mówi, że motocykl jest ściśle fabryczny, ponieważ, jak wspomnieliśmy wcześniej, Yamaha chce, aby maszyna Trece Racing Society T7 pozostała jak najbliżej wersji produkcyjnej. Jedyną zmianą jest układ wydechowy Akrapovic, który jest lżejszy od oryginalnego i przed tłumikiem zawiera płytę ochronną z włókna węglowego.
Żaden motocykl nie jest gotowy na Hard Enduro bez dodatkowej ochrony, dlatego Pol wybrał osłonę miski olejowej Outback Motortek, gmole również pochodzą od tego samego producenta.
Nawet jeśli wydaje się to dziwne, ponieważ jest to jedna z rzeczy, które wymienia się jako pierwsze w nowym motocyklu, maszyna Pola nadal posiada fabryczną kierownicę. Ale jak sam mówi, zamierza wypróbować nowe rzeczy w najbliższej przyszłości.
- Planuję robić znacznie więcej rzeczy z Ténéré, więc chcę spróbować użyć tej samej kierownicy, której używam w moim motocyklu enduro, Renthal 997 - dodaje Pol. - Są nieco węższe niż standardowe i ułatwiają jazdę. Nie miałem żadnych problemów z kierownicą fabryczną, ale chcę zobaczyć, jak sobie poradzę z zakrętami przy 997.
Kiedy ogląda się, jak Pol robi sztuczki z Yamahą, nie sposób nie pomyśleć, że coś trzeba było w niej zmodyfikować. Mało kto jest w stanie uwierzyć, że fabryczne części tego 200-kilogramowego motocykla poradzą sobie z tak szaloną jazdą, ale Tarres po raz kolejny zapewnia, że używa części OEM. - Jedyne, co zmieniłem, to opony, aby uzyskać dodatkową przyczepność potrzebną w moim typie jazdy.
Pol wybrał opony enduro Mitas z dętkami, kolejna decyzja, która może zaskakiwać. - Obręcz to 150, a opona 140, nawet jeśli mam mus specyficzny dla motocykla adventure, opona nie wchodzi prawidłowo na obręcz. W każdym razie wkrótce się to zmieni, ponieważ zamierzam umieścić felgi enduro na fabrycznych piastach Ténéré.
- Sprzęgło też jest fabryczne, ale właśnie zamieniłem pompę hamulcową na tę marki Magura - dodaje Pol. - Wysłali mi zestaw do przerobienia w hydraulikę. Spróbowałem i zauważyłem, że działa lepiej, więc zdecydowaliśmy się go zainstalować.
Ze względu na to, że Tarres zamierza wykonać kilka projektów, przy których spędzi kilka długich godzin na motocyklu, wszystko, co ułatwi jazdę, jest mile widziane. Jest to również powód, dla którego wybrał kanapę Yamaha "Rally", która jest wyższa i wygodniejsza.
Kolejną dużą niespodzianką jest seryjne zawieszenie, o którym Pol mówi, że nie jest nawet tuningowane, tylko serwisowane przez specjalistów w WP Eric Augé. Wszystko inne pozostaje takie samo jak w przypadku innych T7.
Jakby tego było mało, hamulce również pozostają standardowe, z wyjątkiem tarcz i klocków. Ale zamiast je stunować, Pol po prostu używa tarcz i klocków w rozmiarze fabrycznym od hiszpańskiego producenta, marki Galfer (jednego z jego sponsorów), które, jak mówi, dają lepsze czucie.
- Jedyną rzeczą, którą zmieniamy w motocyklu, jest używanie jednego lub dwóch wirników z przodu, w zależności od tego, co robimy - mówi zagadkowo Tarres. - Nie mogę teraz powiedzieć nic więcej, niż to, że zobaczycie ten motocykl w Mistrzostwach Świata Hard Enduro - zdradza Pol, zostawiając nas z kolejnymi znakami zapytania.
Byliśmy już świadkami wielu ekstremalnych wyścigów z motocyklami typu adventure, chociażby wtedy, gdy KTM wysyłał motocykle na Erzberg, a Quinn Cody na KTM 1090R ścigał się w klasie Iron podczas Red Bull Romaniacs. Dzięki umiejętnościom Tarresa, ściganie się w ekstremalnych wyścigach na motocyklu adventure wejdzie na nowy poziom.
- Na pewno później poinformujemy, w jakich wyścigach będziemy startować. Chcemy także ścigać się w ważnym rajdzie. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nakręcimy drugą część filmu "The Seeker", która będzie o wiele lepsza niż pierwsza, także pod względem lokalizacji i mądrzejszego podejścia.
Jeśli coś uderza od pierwszego wejrzenia w tym motocyklu, to jest to wygląd, coś, nad czym pracowali wspólnie Pol i Javi Echevarria, gość który tworzy filmy z Polem.
- Naszą inspiracją był pierwszy motocykl, który stworzyliśmy do filmu "The Seeker". Pierwszy raz stworzyliśmy grafiki w jeden dzień i bez motocykla przed sobą - tłumaczy Pol. - Możesz mieć świetny pomysł, ale kiedy naklejasz naklejki, zdajesz sobie sprawę, że mogłeś to zmienić lub ulepszyć. Dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas tworzenia pierwszej, zrobiliśmy drugą wersję.
- Gdybym miał ścigać się w ekstremalnym wyścigu, takim jak Erzbergrodeo lub w jakimkolwiek innym, moglibyśmy zrobić specjalną edycję na to wydarzenie - podsumowuje Pol.
Zdjęcia: Javi Echevarria
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze