Wypadki - jak udzielać pomocy?
Na polskich drogach zginie dziś 15 osób. 100 kolejnych zostanie rannych i część z nich nigdy nie odzyska sprawności. Ich szanse na przeżycie zależą od skuteczności działań, które podejmą świadkowie każdego z wypadków. Jeżeli regularnie przemierzasz nasze drogi, pomyśl, że także w twoich rękach znajdzie się kiedyś czyjeś życie - co zrobisz, by nie pozwolić mu odejść?
Każdy może być ratownikiem drogowym - nie potrzeba do tego medycznego wykształcenia, ani specjalnego przygotowania. Prawo w Polsce nakazuje każdemu, kto znalazł się na miejscu wypadku, podjęcie działań ratujących życie, a jednodniowe szkolenia z dużą dawką treningu wystarczą, by poznać podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy. Praktycznie każdy motocyklista jest także kierowcą samochodu, a niejednokrotnie w samochodzie my motocykliści spędzamy więcej czasu, niż za kierownicą jednośladu. Dlatego też wiedza z zakresu udzielania pomocy jest naszym obowiązkiem społecznym i moralnym.
Świadkowie wypadków rzadko podejmują skuteczną pomoc. Zazwyczaj ograniczają się do telefonu alarmowego, resztę zostawiając wykwalifikowanym służbom medycznym. Boją się, by swoim działaniem nie zaszkodzić, nie naruszyć struktury szyjnego odcinka kręgosłupa, nie połamać żeber. Obawa ta może być uzasadniona, ale tylko gdy stan poszkodowanych jest stosunkowo dobry, kiedy ich życiu nie zagraża już bezpośrednie niebezpieczeństwo. Wezwij wtedy pomoc (po numerem 999 lub 112) i nie zmieniaj niepotrzebnie pozycji poszkodowanego. Pamiętaj jednak, że zanim przyjedzie ambulans minie przynajmniej piętnaście minut. To zdecydowanie zbyt długo, by pozwolić sobie na bezczynność, gdy stan ofiar się pogarsza (komórki kory mózgowej zaczynają obumierać po około czterech minutach niedotlenienia).
Dlatego gdy ocenisz, że poszkodowany w wypadku nie oddycha, trzeba niezwłocznie rozpocząć uciskanie jego klatki piersiowej i wykonywanie sztucznych oddechów. Aby reanimacja była skuteczna, musisz bezwzględnie położyć poszkodowanego na twardym podłożu - dlatego brak oddechu jest absolutnym wskazaniem do wyciągnięcia ofiary z samochodu. W tej samej sytuacji właściwe jest zdjęcie kasku motocykliście. Aby nie narazić przy tym głowy i szyi na dodatkowe urazy, dobrze jest zdejmować kask sprawdzonymi sposobami ratowniczymi - tego właśnie można się między innymi nauczyć na kursach pierwszej pomocy.
Jak skutecznie prowadzić reanimację? Najnowsze europejskie wytyczne mówią o tym, że osoby, które na co dzień nie mają kontaktu z medycyną, nie powinny tracić czasu na badanie tętna. Człowiek poszkodowany w wypadku jeżeli nie oddycha, to jego serce niemal na pewno przestało już bić. Dlatego kiedy ofiara jest nieprzytomna (nie reaguje na głos i dotyk), sprawdź tylko czy oddycha: odchyl głowę poszkodowanego do tyłu, zbliż swoje ucho do jego ust i przez 10 sekund postaraj się usłyszeć i poczuć ruch powietrza. Obserwuj też ruchy klatki piersiowej. Jeżeli nie usłyszałeś prawidłowego oddechu, zadzwoń na numer alarmowy i rozpocznij reanimację. Połóż ręce na odsłoniętej klatce piersiowej i uciśnij mostek trzydzieści razy. Następnie odchyl głowę poszkodowanego do tyłu, zatkaj mu nos, obejmij ustami jego usta i wdmuchnij tyle powietrza, by uniosła się jego klatka piersiowa. Powtórz tę czynność dwukrotnie po czym rozpocznij kolejne trzydzieści uciśnięć mostka. Wykonuj zabiegi reanimacyjne w stosunku 30 uciśnięć : 2 oddechy bez przerwy aż do przyjazdu pogotowia. Aby czynności te były skuteczne warto poćwiczyć je wcześniej na fantomach do nauki resuscytacji. (Na profesjonalnych szkoleniach, ćwiczenia powinny być prowadzone na fantomach dorosłych, dzieci i niemowląt, by każdy mógł przyswoić sobie właściwą siłę ucisku mostka).
Zanim przystąpisz do udzielania pomocy, pamiętaj o własnym bezpieczeństwie. Ubierz kamizelkę odblaskową i rękawiczki lateksowe. Używaj też maseczki do sztucznego oddychania, która daje ci ochronę przed wirusami (HIV, HCV).
Pamiętaj też, że lektura zasad dotyczących udzielania pomocy nigdy nie zastąpi treningu. Dlatego zachęcamy do udziału w kursach ratownictwa drogowego. W Warszawie kursy takie organizowane są przez EMERMED przy ul. Marymonckiej 34. Dlaczego warto ukończyć szkolenie właśnie z grupą EMERMED? Tu szkolić Cię będą osoby o wysokich kwalifikacjach - wszyscy trenerzy mają medyczne wykształcenie i doświadczenie w pracy w służbach ratunkowych. Szkolenie oparte jest na ćwiczeniach praktycznych - w treningu wykorzystywany jest sprzęt ratowniczy najczęściej spotykany w Polsce, masz też możliwość zaopatrzenia się od razu we wszystkie narzędzia przydatne do skutecznego udzielania pomocy. Wiedza i umiejętności, które zdobywasz stanowią kompleksowe przygotowanie do zdarzenia na drodze. Inwestycja jednego dnia, może okazać się kiedyś najlepszą decyzją jaką podjąłeś.
Pomyśl o tym - to ważne.
Ofiary wypadku trzeba niezwłocznie wyciągnąć z samochodu gdy:
|
Kiedy widzisz wypadek:
|
RATOWNICTWO DROGOWE - PROGRAM KURSU
Aby skutecznie udzielić pomocy, a jednocześnie nie ucierpieć samemu w zajściu należy wiedzieć co powinno się robić, a za co lepiej się nie zabierać. Taka wiedza to nie tylko teoria, ale także praktyka. O obszerności zagadnienia najlepiej przekonacie się zapoznając się z programem kursu ratownictwa drogowego prowadzonego przez firmę EmerMed. Jest to młoda firma, szkoląca jednostki straży, policji i wojska, także prywatne firmy i wszystkich chętnych na kursach otwartych. Ludzie, którzy przygotowują i realizują projekty edukacyjne, to osoby z prawdziwą pasją. Zapraszamy do aktywnego uczestnictwa, szczegóły znajdziecie na stronie www.emermed.pl. Kurs obejmuje:
WZYWANIE POMOCY - numery alarmowe, kompetencje poszczególnych służb ratowniczych, organizacja Centrum Powiadamiania Ratunkowego, schemat rozmowy z dyspozytorem, regulacje prawne dotyczące kwalifikacji dyspozytora, psychologiczne aspekty rozmowy, wzywanie pomocy innymi metodami (np. CB radio), angażowanie świadków zdarzenia w skuteczne wezwanie pomocy
SYTUACJA PRAWNA - aktualne przepisy dotyczące praw i obowiązków związanych z udzielaniem pomocy - kodeks karny, kodeks wykroczeń, kodeks drogowy, ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym
ZABEZPIECZENIE MIEJSCA WYPADKU - bezpieczne ustawienie i oznakowanie samochodu, uwidocznienie miejsca wypadku - flary ratunkowe, koguty, pachołki, sposoby blokowania i kierowania ruchem, specyfika wypadków atypowych: wypadki i kolizje z udziałem tramwaju, pociągu, samochodów przewożących substancje niebezpieczne
BEZPIECZEŃSTWO PRZY SAMOCHODZIE - zagrożenia obecne na miejscu zdarzenia: wyciek paliwa, nieszczelność instalacji gazowej, poduszki powietrzne, zabezpieczanie samochodu przed stoczeniem się, odłączanie instalacji elektrycznej i akumulatora,
POŻAR SAMOCHODU - skuteczne gaszenie pojazdów, gaszenie silnika, rodzaje gaśnic, bezpieczeństwo własne i poszkodowanego, reagowanie w przypadku poparzeń,
WYCIĄGANIE POSZKODOWANEGO Z SAMOCHODU - sposoby bezpiecznego wyciągania poszkodowanych przez drzwi i bagażnik, technika i narzędzia do wybijania szyb, cięcie pasów, odginanie pedałów,
REANIMACJA - prowadzenie zabiegów podtrzymujących życie według aktualnych Wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji - dorośli i dzieci,
URAZY KOMUNIKACYJNE - urazy głowy, klatki piersiowej, brzucha - podstawy anatomii potrzebne do zrozumienia mechanizmów urazów i możliwych obrażeń wewnętrznych, uszkodzenia narządów wewnętrznych, naczyń, charakterystyka obrażeń u dorosłych i dzieci
URAZY KRĘGOSŁUPA - postępowanie, zakładanie kołnierza ortopedycznego - dorośli i dzieci
ZDEJMOWANIE KASKU MOTOCYKLISTY - za i przeciw, sposoby bezpiecznego zdejmowania kasku, rodzaje kasków, specyfika urazów u motocyklistów i rowerzystów,
RANY I KRWOTOKI - postępowanie w przypadku krwawienia z ran głowy, krwotok z nosa, uszu, rany na kończynach, zakładanie opatrunku uciskowego, postępowanie w ranach brzucha i w wytrzewieniu
ZŁAMANIA - mechanizm i powikłania złamań (kości kończyn, miednicy, żeber, czaszki) objawy i postępowanie, szyny typu Sam Splint i Kramera
WSTRZĄS - przyczyny i rodzaje wstrząsu, etapy wstrząsu hipowolemicznego, postępowanie z chorym we wstrząsie
BEZPIECZEŃSTWO WŁASNE - wirusy przenoszone z krwią - HIV, HCV, środki ochrony osobistej - rękawiczki, maseczka, breloczek ratowniczy
WYPOSAŻENIE APTECZKI SAMOCHODOWEJ - normy i wymogi Unii Europejskiej, sugerowany skład apteczki Ratownika Drogowego
SPRZĘT PODRĘCZNY RATOWNIKA DROGOWEGO - narzędzia potrzebne w ratownictwie drogowym - rękawice, okulary, flary itp.
WYPADKI POZOROWANE - potrącenie, zderzenie, wypadek z motocyklistą i rowerzystą
PLANOWANIE SKUTECZNEJ AKCJI - podział funkcji, sugerowana kolejność wykonywanych czynności
Komentarze 7
Pokaż wszystkie komentarzepytanie. mnie jako laika co obowiązuje? co będzie udzieleniem przeze mnie pomocy? masaż serca, czy samo zgłoszenie wypadku?
OdpowiedzJeśli z jakichś przyczyn nie możesz reanimować to samo wezwanie pogotowia i poproszenie kogoś o przeprowadzenie reanimacji jest już udzieleniem pomocy
OdpowiedzŁatwo powinno się taką stronę znależć; Pierwsza wersja powinna dotyczyć Zabezpieczenia miejsca wypadku, + inne wazne sprawy, np zawiadomienie służb fachowych , dokładnego wykonania reanimacji, ...
OdpowiedzTroszke słabo to opisane ale za sam temat gratulacje ludzie nie bądźcie obojętni na takie sytuacje jak wypadek !!!!!!!!! może to spotkać każdego z was ( mam nadzieję że nie spotka ) dlatego nie ...
OdpowiedzCzy w Lubnie tez sa organizowane takie kursy (nie mam na mysli tych z PZMotu)
Odpowiedznie wiem jak kiedyś ale jak ja robiłem prawo jazdy najpierw na kat. B później na A to miałem wykład z pierwszej pomocy (ratownictwo przedmedyczne) Mało tego są ksiązki i masa info w internecie. ...
OdpowiedzMusisz być naiwny jak dziecko aby liczyć na naszych urzędasów. Jak sobie sam nie zapłacisz, to na pewno za darmo tego nie dostaniesz. Poza tym 160 zł to nie jest dużo, tym bardziej że możesz ...
Odpowiedz