tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wlałeś olej napędowy do baku motocykla? Co teraz zrobić? Czy można jechać dalej?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wlałeś olej napędowy do baku motocykla? Co teraz zrobić? Czy można jechać dalej?

Autor: Andrzej Sitek 2023.01.11, 11:33 3 Drukuj

Co prawda pomyłki zazwyczaj zdarzają się w drugą stronę, czyli to właściciele pojazdów z silnikami wysokoprężnymi wlewają do baku benzynę zamiast ropy, ale dla chcącego nic trudnego, prawda?

Zatankowanie Diesla jest trudniejsze, ponieważ końcówka pistoletu dystrybutora ropy jest szersza niż końcówka pistoletu dystrybutora benzyny. Takie sytuacje jednak się zdarzają, a wśród roztargnionych zmotoryzowanych nie brakuje motocyklistów. Co zrobić, kiedy ropa trafiła już do zbiornika z benzyną?

NAS Analytics TAG

W zasadzie, jeśli mówimy o naprawdę niewielkiej ilości ropy, można odpalić i jechać dalej, ale w praktyce to bardzo ryzykowna decyzja, bo co to oznacza "niewiele"? Poza tym trzeba wiedzieć, jak dużo właściwego paliwa pozostało w zbiorniku. Co się stanie, jeśli zdecydujesz się odpalić motocykl?

Przede wszystkim przypomnijmy, że wtryski mogą być pośrednie lub bezpośrednie (GDI - Gasoline Direct Injection). Pośrednie znajdują się obok zaworów dolotowych, natomiast bezpośrednie umieszczone są bezpośrednio w cylindrze. W przypadku tych pierwszych — nawet jeśli zatankujesz sporo oleju napędowego, po uruchomieniu motocykla silnik najczęściej po prostu zgaśnie. Spuszczenie ropy i przepłukanie układu powinno wystarczyć, żeby newralgiczne sekcje motocykla nie odniosły większych usterek, chociaż takie ryzyko istnieje.

Nieznaczna ilość oleju napędowego może sprawić, że uruchomienie silnika i jazda będą możliwe, chociaż z zauważalnym spadkiem mocy i tzw. rwaniem. Jeśli do takie sytuacji dojdzie w silniku ze wtryskiem bezpośrednim, szkody mogą być bardzo kosztowne.

Co robić? Najlepiej nie ryzykować, nie uruchamiać zapłonu i załatwić transport motocykla do warsztatu. Można też zapytać obsługę stacji benzynowej o urządzenie do odsysania paliwa - dysponuje nim coraz więcej stacji. Drugi wariant to firma, która świadczy podobne usługi, co kosztuje zazwyczaj ok. 200 - 500 zł.

Jeśli zdecydujesz się na lawetę i motocykl trafi do warsztatu, koniecznie upewnij się, że pracownicy zrozumieli naturę problemu - chodzi o to, aby nie odpalali silnika. Jedna uwaga. Nie należy podejmować prób samodzielnego usunięcie oleju napędowego. To nie tylko ryzykowne i niebezpieczne, ale można przy tej operacji uszkodzić pompę i czujnik poziomu benzyny.

Jaki jest koszt pomyłki? To zależy od wielu czynników, w tym rodzaju ubezpieczenia, jakie posiadasz, a także warsztatu, do którego trafi motocykl. Usługa może kosztować od ok. 300 do mniej więcej 600 zł, ale nie uwzględnia ewentualnych napraw, które mogą okazać się konieczne w sytuacji, kiedy odpaliłeś jednoślad z niewłaściwym rodzajem paliwa.

Mówiąc krótko, najlepiej upewnić się dwa razy, że pistolet jest koloru zielonego i nie narażać się na spore koszty rozwiązania problemu.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę