Sym GTS 250i - sympatyczny mieszczuch
Doskonała alternatywa dla samochodu i narzekań, że „spóźniłam się na spotkanie bo znowu utknęłam w korku"
Marka Sym dopiero niedawno zagościła na rynku skuterowym w Polsce, ale już widać, że może na nim nieźle zamieszać. Zeszłoroczny BUM na skutery spowodował także zwiększenie zainteresowania większymi pojazdami tego typu. Prędkość oferowana przez popularne pięćdziesiątki pozostawia sporo do życzenia. O ile podczas jazdy w korku nie odczuwa się tego, o tyle podczas sytuacji kiedy droga jest w miarę pusta, jeszcze czasem się to zdarza, skuter jadący 45 km/h zaczyna być zawalidrogą. Jazda małym skuterem zaczyna być też męcząca jeśli mieszkamy na przedmieściach i do pokonania mamy 20-30 km, czyli dystans wykraczający poza jazdę wyłącznie miejską. Rozwiązaniem, dla tych którzy mają większe dystanse do pokonania lub nie chcą przemieszczać się z motorowerowymi prędkościami, a przy tym nie zamierzają się przesiadać na motocykle, są maksi skutery.
W teście przyjrzymy się bliżej jednemu z mniejszych przedstawicieli tej klasy. Na tapetę trafił Sym GTS 250i.
Wygląd
O wyglądzie ciężko dyskutować. Oprócz charakterystycznych, nieco kosmicznych, reflektorów ułożonych w pionie na przedniej owiewce trudno tutaj mówić o jakiś wyjątkowych, niepowtarzalnych zabiegach stylistycznych. Skuter jednak wygląda naprawdę przyjemnie i wzbudza zainteresowanie. Po usadowieniu się na dużej, i co trzeba przyznać, bardzo wygodnej kanapie czas na przyjrzenie się detalom. GTSowi jeżeli chodzi o wykonanie, jakość plastików, czy spasowanie zdecydowanie bliżej jest do produktów japońskich, niż chińskich. Oczywiście można znaleźć niewielkie niedopasowania, ale nie są to rzeczy spędzające sen z powiek. Co najważniejsze, podczas jazdy nic nie trzeszczy i nie wygląda jakby miało ochotę zaraz odpaść czy się złamać.
Producent wyposażył GTSa w bardzo czytelną, bogatą i ładną konsolę przyrządów. Skuter otrzymał również światła awaryjne oraz przeciwmgielne. Bardzo fajnym pomysłem jest przycisk na kierownicy otwierający siodło bez konieczności gaszenia skutera.
Stacyjka jest zasłaniana aby utrudnić kradzież skutera. Podobne zastosowanie ma też znajdujący się pod siedzeniem przełącznik odcięcia zapłonu. Będzie to dodatkowym utrudnieniem dla złodzieja.
No to jedziemy
Jak już wcześniej wspomniałam kanapa jest duża i komfortowa. Nawet wysoki kierowca nie będzie miał problemu ze znalezieniem sobie wygodnej pozycji za kierownicą. Także pasażer nie powinien narzekać na brak miejsca. Chowane podnóżki oraz małe oparcie są wygodne i zapewniają odpowiednie podparcie. Przednia szybka, choć nie jest zbyt duża, bardzo dobrze chroni przed wiatrem.
Mimo całkiem sporych rozmiarów skuter jest bardzo zwinny. Po przyzwyczajeniu się do jego gabarytów nie ma problemu żeby zmieścić się między samochodami stojącymi w korku. Niestety niezbyt duże koła są podatne na nierówności często zdarzające się między pasami ruchu. Powoduje to lekkie wrażenie niestabilności. Na większych dziurach jedynym ratunkiem staje się zredukowanie prędkości i skupienie się na slalomie. Podczas przejazdu przez większe nierówności pasażer na pewno będzie miał do kierowcy pewne „ale". W modelu GTS250i przydałoby się mniej skuterowe zawieszenie.
Natomiast, na w miarę równej nawierzchni skuter daje sobie radę wręcz wyśmienicie. Jednocylindrowy, czterosuwowy silnik, który napędza GTSa raczej nie zapewni nam wrażenia startu odrzutowcem. Ruszanie spod świateł odbywa się jednak w bardzo przyzwoitym tempie i pozwoli na zostawienie kierowców samochodów z tyłu. Kiedy akurat nie przebijamy się przez korki, GTS też nie pozwoli nam wpaść w kompleksy. Skuter nie ma problemu z pokazaniem na liczniku 120 km/h i jazdy z tą prędkością.
Poza miastem nasz testowany GTS radził sobie bardzo sprawnie. Dłuższa jazda nie powoduje żadnego dyskomfortu. Skuter prowadzi się spokojnie i pewnie, o ile oczywiście nasi drogowcy zadbali o przynajmniej symboliczną jakość nawierzchni. Duży schowek pod siedzeniem pozwoli na zabranie niezbędnych podczas dłuższej przejażdżki rzeczy, a małe schowki pod i koło kierownicy, a także w podłodze pomieszczą resztę gadżetów.
Rzeczą, do której należy się przyzwyczaić w GTSie są hamulce. Pierwsze wrażenie jest takie, że ktoś pozamieniał tylny hamulec z przednim. Bardziej skutecznym, co dziwi, jest hamulec znajdujący się na tylnym kole. Przedni jedynie nieco spowalnia GTSa. Poza tym są one dość mało precyzyjne. Nie ma problemu z zatrzymaniem tego maksi skutera ale, przynajmniej na początku, zostanie to zrobione nadspodziewanie szybko i dość brutalnie.
Zatankowany skuter przejeżdża na zbiorniku niecałe 300 km, co definitywnie nie jest złym wynikiem i na pewno spowoduje mniejsze nerwy kiedy po raz kolejny usłyszymy o podwyżce cen paliw.
Na koniec
GTS zdecydowanie jest sprzętem, który najlepiej sprawdzi się w mieście, podczas dojazdów do pracy. W przestronnym schowku pod siedzeniem spokojnie zmieści się na przykład laptop czy rzeczy na przebranie i jeszcze coś. Dzięki wyjątkowo małemu spalaniu i mobilności GTS jest doskonałą alternatywą dla samochodu i narzekań, że „spóźniłam się na spotkanie bo znowu utknęłam w korku". Dodatkowo bardzo mocną stroną tego skutera jest relacja bardzo dobrego wykonania i wyposażenia do stosunkowo niewielkiej ceny. Ten sympatyczny sprzęt niewątpliwie jest wart waszej uwagi jeżeli postanowiliście się przesiąść na maksi skuter.
Cena GTS 250i na dzień dzisiejszy wynosi 16 900 zł.
Specyfikacja:
Wymiary, waga | |
długość | 2280 mm |
szerokość | 770 mm |
wysokość | 1380 mm |
waga | 178 kg |
Silnik | |
typ | 4-suwowy, 1-cylindrowy |
pojemność | 250.6 cm 3 |
zasilanie | wtrysk |
Chłodzenie Moc maksymalna Maksymalny moment obrotowy | Ciecz 23 KM 22,7 Nm |
Zawieszenie | |
przednie | widelec teleskopowy |
tylne | wahacz - jeden amortyzator |
Ogumienie | |
przednie | 110/90-13 |
tylne | 130/70-13 |
Hamulce | |
przedni | tarcza (Ø 240mm) |
tylny | tarcza (Ø 200mm) |
Inne | |
zbiornik paliwaNorma czystości spalin | 12 l Euro 3 |
Importer:
All Ride Moto Sp. z o.o.
ul. Żyzna 2
40-314 Katowice
www.allridemoto.pl
|
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzePani Aniu, ten SYM ma zintegrowany uk³ad hamulcowy, tak jak niektóre motocykle Hondy. Dlatego lewa klamka daje wiêksz± si³ê hamowania - bo uruchamiane s± OBA hamulce, a przy prawej - tylko przedni....
Odpowiedz