Smar lub spray do łańcucha motocyklowego - Motul C1, C2, C2+, C3, C4 - czym się różnią?
Odpowiednio naciągnięty i utrzymany w nienagannym stanie łańcuch napędowy to jeden z najważniejszych elementów motocykla. Na rynku znajdziemy wiele specjalistycznych środków do czyszczenia i konserwacji łańcuchów, a wśród nich bardzo dobre produkty firmy Motul. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie spraye Motul C1, C2, C3 oraz C4, dzięki czemu będziesz wiedział, który będzie odpowiedni dla twojej maszyny.
Łańcuch - prosty i skuteczny
Napęd tylnego koła łańcuchem to w tym momencie zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie stosowane przez producentów motocykli. Jest proste, skuteczne, tanie i przede wszystkim lekkie, co pozwala zaoszczędzić masę całego pojazdu. Łańcuchy są generalnie bardzo wytrzymałe, wymagają jednak regularnego czyszczenia i smarowania, by zachować wszystkie swoje właściwości. Z użyciem odpowiednich środków nie jest to jednak ani trudne, ani uciążliwe.
Firma Motul, obecna od wielu lat na rynku motocyklowym oraz w motosporcie, przygotowała pełną gamę środków w wygodnym w użyciu sprayu, przeznaczonych do czyszczenia i konserwacji łańcucha. Zobacz, czym różnią się od siebie spraye Motul C1, C2, C3 oraz C4 i którego z nich powinieneś użyć do swojego motocykla.
Przede wszystkim oczyścić - Motul C1
W czasie jazdy motocyklem na łańcuchu zbiera się szereg zanieczyszczeń, takich jak piach, kurz oraz inne drobne rzeczy zbierane z drogi. Oprócz tego resztki starego smaru zbierają się w grudki i również zalegają na ogniwach oraz pomiędzy nimi. Brud działa niekorzystnie przede wszystkim powszechnie stosowane dziś w łańcuchach motocyklowych o-ringi, x-ringi czy z-ringi, czyli gumowe uszczelnienia utrzymujące smar na pinach łączących poszczególne ogniwa.
Dlatego bardzo ważne jest częste dokładne czyszczenie całego łańcucha, optymalnie przed każdym smarowaniem. Służy do tego spray Motul C1, który szybko i skutecznie rozpuszcza tłuste osady i pozwala na szybkie usunięcie zanieczyszczeń, najlepiej za pomocą specjalnej szczotki. Motul C1 jest więc produktem podstawowym, który warto mieć pod ręką niezależnie od tego jakim motocyklem i gdzie jeździsz oraz jakiego smaru używasz.
Motocykle drogowe - Motul C2 i C2+
Smar w sprayu Motul C2 to środek przeznaczony dla wszelkiej maści motocykli drogowych. Możesz go użyć w maszynie sportowej, turystycznej, miejskiej i każdej innej, która nie zjeżdża z asfaltu. Charakteryzuje się wysoką przyczepnością do łańcucha, dzięki czemu nie jest wyrzucany na zewnątrz w czasie jazdy z dużą prędkością. Po nałożeniu na łańcuch składniki lotne smaru odparowują w ciągu kilku minut i motocykl jest gotowy do jazdy. Produkt ten niszczy gumowych uszczelek i pozwala na przedłużenie żywotności zestawu napędowego. Motul C2 jest smarem bezbarwnym, nie psuje więc wyglądu łańcucha, jeśli jest on np. w kolorze złotym.
Smarem o jeszcze większej lepkości, który doskonale przylega i chroni łańcuch jest z kolei Motul C2+. Ma on biały kolor, dzięki czemu zawsze widać, czy nałożony jest równomiernie, poza tym znikając z łańcucha informuje o konieczności ponownego smarowania. Motul C2+ zawiera PTFE, czyli popularny teflon, który zmniejsza współczynnik tarcia i daje odporność na wysokie temperatury. Smar ten jest polecany zwłaszcza do motocykli, w których łańcuch pracuje pod dużym obciążeniem, np. w jeździe miejskiej czy turystycznej w dwie osoby.
Świątynie prędkości - Motul C4
Dla motocykli sportowych, używanych na drodze i na torach wyścigowych, przeznaczony jest smar w sprayu Motul C4 Factory Line, chętnie stosowany przez profesjonalne teamy wyścigowe. W pojazdach tego typu warunki pracy łańcucha, podobnie jak innych mechanizmów, są ekstremalne. Dotyczy to każdego aspektu - działających sił, temperatur, oraz zmiany obciążeń. Smar Motul C4 Factory Line przygotowano w formule zmniejszającej opory toczenia i zwiększającej efektywność przeniesienia napędu. Środek ten ma kolor biały i przylega do łańcucha najsilniej ze wszystkich smarów Motula. Dzięki temu łańcuch jest chroniony nawet w czasie jazdy z największymi, nie osiąganymi zazwyczaj na drogach prędkościami.
Tam, gdzie asfalt się kończy - Motul C3
Zupełnie innego podejścia do tematu smarowania łańcucha wymagają motocykle offroadowe. Nie występują tu zazwyczaj wysokie prędkości, potrzebna jest za to jak najlepsza ochrona przed piachem, pyłem, błotem oraz innymi zanieczyszczeniami, powszechnie występującymi w czasie jazdy poza asfaltem. Z myślą o motocyklach terenowych powstał smar w sprayu Motul C3. Środek ten usuwa z zakamarków łańcucha piach i ziemię, zmniejsza tarcie i straty mocy oraz wydłuża żywotność zestawu napędowego. W motocyklach offroadowych smarowanie łańcucha jest niezwykle istotne i zalecane po każdej jeździe i umyciu maszyny.
Wszystkie smary oraz inne produkty marki Motul możecie kupić bezpośrednio w sklepie Ścigacza - zawsze z gwarancją najlepszej ceny!
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze