Od lipca nie zarejestrujesz nowego samochodu bez "czarnej skrzynki". Co z motocyklami?
Od 7 lipca 2024 roku każdy nowo rejestrowany samochód osobowy w Unii Europejskiej będzie musiał być wyposażony w moduł EDR (Event Data Recorder), znany jako "czarna skrzynka". Urządzenie to, podobnie jak jego lotniczy odpowiednik, zapisuje kluczowe dane dotyczące jazdy tuż przed zdarzeniem drogowym.
Decyzja o wprowadzeniu obowiązkowych czarnych skrzynek jest częścią strategii Unii Europejskiej mającej na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach. Moduł EDR stał się obligatoryjnym wyposażeniem nowych modeli samochodów uzyskujących homologację unijną już od lipca 2022 roku, jednakże samochody homologowane przed tą datą mogły być sprzedawane bez tego urządzenia. Teraz, od 7 lipca 2024 roku, każdy nowy samochód osobowy musi być wyposażony w ten moduł.
Co z motocyklami? Na razie dowiadujemy się, że dla innych kategorii pojazdów, takich jak autobusy, autokary i ciężkie ciężarówki, obowiązek ten wejdzie w życie później - 7 stycznia 2026 roku, a dla pozostałych grup pojazdów - 7 stycznia 2029 roku.
Czemu to w ogóle ma służyć? Dane zapisane przez moduł EDR mają kluczowe znaczenie dla analizowania przyczyn wypadków drogowych, na przykład nadmiernej prędkość. Dane z czarnych skrzynek będą również przekazywane instytucjom zajmującym się analizą bezpieczeństwa ruchu drogowego, jednak będą one anonimizowane, aby chronić prywatność kierowców.
Moduł EDR jest stosunkowo niewielkim urządzeniem elektronicznym, które może być umieszczone na przykład w kierownicy, w zespole poduszki powietrznej. Rejestruje ono dane na temat parametrów użytkowania auta na bieżąco, zapisując informacje w ciągu 5 sekund przed i 300 milisekund po zdarzeniu drogowym. Zapis danych wyzwala zderzenie, czyli zmiana prędkości o ponad 8 km/h w czasie 150 milisekund, lub uruchomienie się systemów bezpieczeństwa - takich jak napinacze pasów czy poduszki powietrzne.
Osoby obawiające się o prywatność mogą być spokojne. Moduł EDR nie wysyła żadnych danych na zewnątrz, a zapisane informacje można odczytać tylko w autoryzowanych serwisach, co dodatkowo zabezpiecza przed nieautoryzowanym dostępem. Czy czarne skrzynki pojawią się w motocyklach? Problemem w przypadku motocykli jest ich technologiczna nierówność. Chodzi tu konkretnie o fakt, że nie wszyscy producenci stosują na przykład sześcioosiowe czujniki inercyjne czy elektroniczne przepustnice. Wprowadzenie obowiązku instalacji EDR na pokładzie silnikowych jednośladów albo przyspieszyłoby postęp technologiczny wielu marek i podbiło ceny ich produktów, albo spowodowało, że niektóre motocykle wypadną z rynku. Możliwe, że jedno i drugie.
Czy czarne skrzynki wpłyną na ceny samochodów, a w przyszłości motocykli? Z przeprowadzonych wcześniej analiz ekspertów wynika, że tego typu urządzenie rejestrujące podwyższy cenę samochodu bardzo nieznacznie, bo na poziomie 70-80 euro. Jakie parametry mają obowiązek zapisywać i przechowywać samochodowe czarne skrzynki? Oto lista:
• prędkość pojazdu od 0 do 250 km/h w czasie 5 s. przed zderzeniem,
• poziom otwarcia przepustnicy w czasie 5 s. przed zderzeniem,
• użycie hamulca w czasie 5 s. przed zderzeniem,
• ruchy kierownicą w czasie 5 s. przed zderzeniem,
• zmiany prędkości wzdłużnej i poprzecznej w czasie kolizji,
• stan pasów bezpieczeństwa (zapięte / niezapięte): 1 s. przed zderzeniem,
• włączenie się układu ABS,
• kąt przechyłu pojazdu,
• prędkość obrotową silnika,
• aktywację poduszek powietrznych,
• stan położenia przednich foteli,
• działanie stabilizacji toru jazdy,
• stan kontrolki pomiaru ciśnienia powietrza w oponach (TPMS) 1 s. przed zderzeniem,
• działanie tempomatu 5 s. przed zderzeniem,
• stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze