Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu
i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć
tutaj
oraz w stopce na naszej stronie internetowej (Polityka plików cookie).
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.
Komentarze 10
Pokaż wszystkie komentarzeMatematyka w artykule pod psem. Logiki w obliczeniach zero Wymiar A ustala sie od dowolnego punktu. Ok Wymiar B od tego samego. Ok Wymiar C to róznica A-B I teraz magia, C-A ma dawac jakistam stosunek do A. Tylko jak ma wyjsc cos sensownego jesli wymiar A jest wybierany swobodnie? Na dodatek jest napisane "różnica wymiarów" bez okreslenia ktora liczba to odjemna a która odjemnik. Artykuł jest do gruntownej korekty pod kątem logiki matematycznej, obecna forma nie przystoi poważnemu portalowi. Podpowiem, ze należaloby wprowadzic czwarta zmienna jako wynik różnicy, którą autor miał na mysli a której nie zdefiniował poprawnie. Artykuł to nie programowanie i tu A nie równa sie C-A i wróć do pętli, moze to byc co najwyzej D.
Odpowiedz"Rodzaje zawieszeń mogą być różnego rodzaju". Kto to pisał?
OdpowiedzKupiłem motor dla mojego syna, motor jest troche za wysoki jest to chiński cross 125.Czy byłoby możliwe opuszczenie zawieszenia prosze o odpowieć.Nie za dobrze znam sie na motorach i chiałbym wiedzieć czy się dało opuścić.
OdpowiedzJeżeli tylny amortyzator jest regulowany, to można bardziej skręcić sprężynę tak jak na 1 zdjęciu, ale wtedy będzie twardziej się jeździło.
OdpowiedzSorki foto nr 2.
OdpowiedzWitam. Chciałbym zaoferować pomoc osobom, które nie są do końca zadowolone ze swojego zawieszenia w motocyklu. Przekonałem się ostatnio, że tuning zawieszenia to nie jest tylko wizja z opowieści znajomych. Poznałem firmę, która nazywa się Twenty Racing Suspension i stacjonuje w Kalkar w Niemczech. Zajmuje się ona zawieszeniami do Crossów, Enduraków, Quadów, Supermoto i ścigaczy. W firmie można dostać dowolne sprężyny amortyzatorów, zregenerować zawieszenie i co najlepsze, dokonać tuningu zawieszenia. Modyfikacje wchodzące w tuning zawieszenia obejmują: - podstawową regenerację, czyli wymianę uszczelniaczy i oleju, - wymianę teflonowych tulei ślizgowych, - polerowanie gładzi ślizgowych ma na celu usunięcie zarysowań, przez które wycieka powoli olej oraz zmniejszenie współczynnika tarcia, co daje efekt szybszej reakcji zawieszenia, - wymianę sprężyn w przednich jak i w tylnym amortyzatorze, - modyfikację hydrauliki, tzw. seting, który zmienia charakterystykę zawieszenia tak, aby dostosować je do wymogów użytkownika i sportu, w którym jeździ. - wstępna regulacja. Do powyższych modyfikacji potrzebne są przynajmniej dwie informacje: - waga zawodnika, za pomocą której dobierane będą twardości sprężyn, lepkość oraz ilość oleju, - sport jaki uprawia zawodnik (Enduro, Motocross, CrossCountry itp.) i problemy jakie użytkownik widzi w swoim zawieszeniu. Daje to możliwość takiej modyfikacji hydrauliki, aby zaspokoić wszystkie wymagania zawodnika. Z usług tych korzystają najlepsi zawodnicy między innymi z Niemiec, Belgi i Holandii. Koszt modyfikacji całego zawieszenia to ok. 1750 zł wraz z przesyłką do Niemiec. Czy to dużo za zawieszenie, na którym jeżdżą najlepsi zawodnicy? Dobre zawieszenie powinno amortyzować przeszkody, nie dając kierowcy wiadomości w postaci uderzenia w kierownicę, że właśnie ją przebył. Nie powinno też fundować uderzenia zawodnika w tyłek przy pokonywaniu przeszkód i nierówności. Bardzo ważnym aspektem jest bezpieczeństwo, czyli między innymi przyczepność przy stromych zjazdach i możliwość hamowania, o czym przekonałem się kiedyś skręcając na zjeździe kolano i kostkę (mimo posiadania odpowiednich butów i ochraniaczy). Koła mają toczyć się po podłożu, a nie dowolnie podskakiwać.
Odpowiedzmój e-mail: majster128@interia.pl gg:5632953
Odpowiedzteoria teorią, a praktyka praktyką...co serwis to madrzejsi kolesie, pomajstruja troche i wmawiaja jak kaszpiroski ze jest lepiej.Troche ich zaliczylem w stolicy i tylko strata czasu. Dopiero na Treningach u Grandysow kolesie z Hyperpro ustwili mi tak zawiasy seryjne ze moto znacznie lepiej sie prowadzi a co najwazniejsze nie zjada mi opony w srodkowej czesci. wyglada teraz jak pupcia niemowlaka. Przedtem mi wmawiano ze zawczesniej odwijam gaz w zakrecie . ...niezle kity mi zenili !!! Reasumujac w Polsce sa sami spece od teorii...z praktyka troche gozej, smutne to ale prawdziwe...
OdpowiedzNo wszystko fajnie, ale wg. autora artykulu napieciem wstepnym sprezyny, mozna wyregulowac JEDYNIE "negative sag", ktore nie zalezy od wagi jezdzca a jedynie od masy motocykla i twardosci sprezyny... W takim razie motocykl powininien miec ten parametr ustawiony fabrycznie, a napiecia wstepnego nie powinno sie zmieniac (jedynie biec/jechac do sklepu akcesoryjnego po nowa sprezyne). Hmmm... po co w takim razie producent zainstalowal pokretla napiecia wstepnego? Do tego najczesciej spotykanym parametrem zawieszenia, ktory mozna ustawic jest wlasnie napiecie wstepne sprezyny, nie wszystkie maja "zmienialne" tlumienie odbicia i dobicia. Nie jestem expertem ale cos tu jest nie do konca wyjasnione... chyba za bardzo na "chlopski rozum", szkoda bo czytujac scigacza mialem nadzieje na bardziej profesjonalne podejscie do tematu.
OdpowiedzNie bierzesz pod uwagę tego,że sprężyny się uklepują?? Że jest tolerancja statycznego sagu w którym sie możesz poruszać aby ustawić rider sag?? Nawet nie zdajecie sobie sprawy jak wiele parametrów ma wpływ na to jak działa zawieszenie. Motocykl jest zbudowany tak aby praktycznie każdy kierowca od 50kg do 100kg wsiadł i jechał. Dlatego jest tak daleki od ideału - jak byśmy mieli zbudować motocykl pod jednego kierowcę. Inaczej w gazecie napiszą,że motocykl źle się prowadzi itp pod większym ciężarem,że producent dał plamę itp...
OdpowiedzNo fakt, tego ze sprezyny zmieniaja swoje wlasciwosci wraz z uplywem czasu nie wzialem pod uwage (jak napisales "uklepuja") nie wzialem po uwage, w artykule tez nie bylo o tym mowy. Nie napisalem tez ze ze motocykl powinien byc zrobiony "jeden dla wszystkich". Chodzilo mi jedynie o to ze z artykulu nasunal mi sie wniosek ze rider sag moglby (i pewnie jest) ustawiony fabrycznie i skoro napieciem wstepnym nie mozna juz poprawic wlasnosci trakcyjnych maszyny to po co dawac pokretlo do jego ustawiania? No ale jak sprezyny sie "uklepuja" to fakt, trzeba pokrecic...
Odpowiedzod niedawna posiadam Honde Varadero 125- rocznik 2008. motocykl posiada 6 stopniowa regulacje napiecia wstepnego sprezyny jednak nie mam zielonego pojecia jak sie do tego zabrac. nie mam instrukcji obslugi tego motocykla a w internecie tez nie wiele informacji na ten temat. Ktos wie jak to zrobic ? Czy potrzebny jest jakis specjalny klucz ? pomozcie ;)
OdpowiedzAutor artykulu nie ma bladego pojecia o czym pisze. Najbardziej zenujacy jest fakt, ze ten "fachowy" artykul ukazuje sie na stronach podobno najczesciej odwiedzanego wortalu motocyklowego w Polsce. Swiadczy to doskonale o tym jakim Polska jest zadupiem i dlaczego przez najblizsze 100 lat zaden Polak nie bedzie mistrzem swiata w WSB, SSP, o MotoGP nie wspominajac. Do Pana autora artykulu: DROGI PANIE, DZIENNIKARZ PISZACY ARTYKULY DO GAZETY MUSI BRAC ODPOWIEDZIALNOSC ZA TO CO PISZE I LICZYC SIE Z KONSEKWENCJAMI. MAM NADZIEJE, ZE JEST PAN NA TYLE SILNY, ZEBY UDZWIGNAC ODPOWIEDZIALNOSC ZA ZYCIE LUDZKIE...NIEODPOWIEDNIO USTAWIONE ZAWIESZENIE JEST NIEBEZPIECZNE. A TO CO PAN WYPISUJESZ W POWYZSZYM ARTYKULE, TO AZ WLOSY STAJA DEBA. "SPEED" NIE MA NIC WSPOLNEGO Z PREDKOSCIA MOTOCYKLA. USTAWIENIA TE NIE SA W ZADEN SPOSOB ZWIAZANE Z PREDKOSCIA Z JAKA W DANEJ CHWILI PORUSZA SIE MOTOCYKL. DZIEKI "SPEED" MOZEMY ZMIENIAC CHARAKTERYSTYKE ZAWIESZENIA PODCZAS POKONYWANIA POPRZECZNYCH NIEROWNOSCI KROTKICH I GWALTOWNYCH, LUB DLUGICH I LAGODNYCH. TO POKROTCE. NIE MAM ZAMIARU PISAC TUTAJ ARTYKULU PROSTUJACEGO PANSKIE BZDURY - CHOC MOGLBYM - Z TA ROZNICA, ZE MI ZA PISANIE TAKICH GLUPOT NIKT NIE PLACI. A ZANIM REDAKCJA ZNOWU POKUSI SIE O ZAMIESZCZENIE PARU SLOW NA TEMAT USTAWIEN, POCZYTAJCIE MOZE NAJPIERW KSIAZKE np.: Sportbike Suspension Tunning by Trevitt.
OdpowiedzMam tą książkę i jest ona pobieżnie napisana. Jest inna literatura o dużo większym stopniu wtajemniczenia, napisana przez inżynierów, a nie zawodników.Ta książka to jedynie wstęp do tematu pracy zawieszenia, ale bez wiedzy pracy motocykla i techniki jazdy nie da się dobrze ustawić zawieszenia. Pozdrawia
OdpowiedzZgadzam sie. Ksiazka, ktora wymienilem jest skierowana do szerokiego grona klientow. Pewnie dlatego wlasnie autor nie zaglebia sie zbyt mocno w szczegoly. Powolalem sie na ww. tytul poniewaz wydaje mi sie, ze tam w miare przystepnym jezykiem jest napisane, ze pokretla od low speed i high speed nijak sie maja do predkosci z jaka porusza sie motocykl, a jedynie pomagaja dopasowac prace zawieszenie do stanu nawierzchni po jakiej porusza sie motocykl - tak najogolniej. Mam wrazenie, ze z artykulu wynika inaczej: ''Speed - (ang. Szybkość) znaczy praca przy dużych prędkościach. Ta funkcja wkracza dopiero do akcji, gdy np. motocykl porusza sie po bardzo nierównym terenie z dużą prędkością''. Probowalem wczesniej przedzec sie przez rozne anglojezyczne biblie o ustawianiu zawieszenia, ale to nie dla mnie. Zawodnikiem nigdy nie zostane, wiec wystarcza mi podstawy :)) Pozdrawiam
OdpowiedzNieznam sie ale ale jak sie juz poprzednik przyczepil tej opcji speed to o ile dobrze rozumiem i ta opcja speed wedlug mnie odpowiedzialna jest za czestotliwosc pracy amortyzatora a wiadomo ze im szybciej motocykl pojedzie i wjedzie w nierownosci to bedzie ta czestotliwosc wieksza niz by poruszal sie z mniejsza predkoscia... ale jak juz pisalem nieznam sie na tych amortyzatorach i niewiem do czego jest funkcja speed... to tylko takei moje przemyslenia po artykuje ...pozatym jak ktos jezdzi zawodniczo to mysle ze poradzi sie konkretnych fachowcow a niebedzie opieral calej swojej wiedzy na artykulach z netu... Pozdrawiam Pana fachowca mogl by Pan napisac krotkie sprosotowanie.. jak to zawsze mowia "masz lepszy pomysl to pwoeidz jak nie to siedz cicho"
OdpowiedzMoim zdaniem wręcz przeciwnie. Ma i to całkiem spore, a z argumentem "nie ma bladego pojęcia" nie da się polemizować.
OdpowiedzTo w takim razie, dla Ciebie mistrzu prostej i palenia gumy przed cipkami lat 15, pare definicji (po angielsku, zebys mial trudniej): HIGH-SPEED DAMPING: Affects the movement of the fork or shock at high shaft speeds. Examples are freeway expansion joints, sharp-edged bumps, and rough pavement. LOW-SPEED DAMPING: Affects the movement of the fork or shock at low shaft speeds. Examples are rolling bumps, dive under braking, and squat under acceleration. Jak juz sobie przetlumaczysz to dojdziesz do wniosku, ze predkosc motocykla nie ma tu nic do rzeczy.
OdpowiedzMistrzu czytania ze zrozumieniem bajek 15letnim cipkom, W artykule wyraźnie jest napisane, że chodzi o szybkość przepływu oleju w amortyzatorach. Twoja "gienialna" angielska definicja jest tylko opisem konsekwencji wyregulowania amortyzatora w sposób opisany w artykule.
OdpowiedzDefinicja nie jest moja. Az taki madry to nie jestem. I definicja nie jest opisem konsekwencji wyregulowania zawieszenia, lecz pokazuje za co odpowiedzialna jest sruba od regulacji HIGH-SPEED, a za co odpowiedzialna jest druga sruba od regulacji LOW-SPEED.
OdpowiedzNo to chyba się nie dogadaliśmy na początku :))) pzdr
Odpowiedz''Speed - (ang. Szybkość) znaczy praca przy dużych prędkościach. Ta funkcja wkracza dopiero do akcji, gdy np. motocykl porusza sie po bardzo nierównym terenie z dużą prędkością . ''
Odpowiedz"[...]COM + REB pracują prawidłowo na niskich prędkościach, lecz na dużych zmienia sie prędkość przepływu oleju w amortyzatorze. Aby ta praca przebiegała dalej bez zarzutu na prędkości, wchodzi do akcji SPEED - wentyl który umożliwia szybszy przepływ płynów[...]" I tak jak wcześniej ktoś wspomniał, im szybciej jedziesz powodujesz pracę amortyzatora z większą częstotliwością. Aby mógł pracować z optymalną dla danego terenu, obciążenia i prędkości częstotliwością trzeba zmniejszyć "bezwładność" jego pracy. Pozdro
OdpowiedzCzy wyżej zamieszczone wskazówki dot. regulacji zawieszenia można odnieść i zastosować w motocyklach sportowych?
OdpowiedzDobry wstęp na początek.Ale ustawianie zawieszenia zaczyna się od prawidłowej technik jazdy., Nie da się ustawić zawieszenia,jeżeli nie ma się świadomości pracy motocykla . Pozdrawia
Odpowiedz