Honda Lead 110 - funkcjonalno¶æ w dobrym stylu
Lead jest skuterem, który daje swojemu kierowcy wrażenie, że nie ważne, co by się działo i tak dowiezie go na miejsce
Honda Lead jest obecna na rynku skuterowym od wielu lat. Ten mały jednoślad zdążył już zatem wyrobić sobie rzeszę zwolenników. Podczas naszego testu sprawdziliśmy jak sprawuje się na drodze nowa wersja tego skutera.
Na pierwszy rzut oka
Honda Lead na pierwszy rzut oka nie powala futurystycznym, czy supersportowym wyglądem. Skuter prezentuje się jednak bardzo dobrze. Podobnie, jak w poprzednich wersjach Leada przednie światło umieszczono w owiewce. Proste linie, kierunkowskazy niewystające poza obręb owiewki oraz srebrne dodatki sprawiają, że ten miejski sprzęt znajdzie bardzo wielu miłośników.
Honda przyzwyczaiła nas już do bardzo wysokiej jakości wykonania. Tak też jest w tym przypadku. Mimo tego, że od razu po zajęciu miejsca za kierownicą naszym oczom ukazuje się spora ilość plastiku, to nie jest on tandetny, nie ugina się i nie piszczy przy każdym dotknięciu. Przełączniki są duże, wygodne i ograniczone do minimum. Nie ma tutaj żadnych gadżetów, które mogły by się popsuć. Zegary to pełna klasyka gatunku. Po prostu nic dodać, nic ująć. Małe lusterka Hondy sprawują się świetnie. Krótkie ustawianie i kierowca ma pełny ogląd na sytuację na drodze.
Przed kolanami kierowcy znajduje się mały, zamykany na kluczyk schowek. Zmieszczą się w nim rękawiczki, raczej na wcisk, albo na przykład portfel. Jednak lepsze to, niż nic. Oprócz tego do dyspozycji kierowcy oddano mały haczyk oraz całkiem spory schowek pod siedzeniem, otwierany po przekręceniu kluczyka w stacyjce, w który spokojnie wejdzie integralny kask i coś jeszcze.
Za kierownicą
Kierowca nie powinien narzekać na brak miejsca. Dzięki nisko umieszczonemu siedzeniu nawet niewysoki użytkownik Leada będzie czuł się komfortowo. Kierownica znajduje się dość wysoko. Dzięki temu kolana nie przeszkadzają podczas manewrowania. Skuter poradzi sobie także z przewozem pasażera. Wystarczy rozłożyć składane podnóżki i jedziemy. Wyprofilowana kanapa jest całkiem wygodna i świetnie radzi sobie z utrzymaniem siedzenia kierowcy na miejscu. Pasażer ma do dyspozycji sporo miejsca i nie powinien narzekać.
Rzeczą, która może powodować irytację jest brak bocznej nóżki. Stawianie Leada, na centralną nie jest problematyczne, ale nieco upierdliwe, szczególnie gdy się spieszymy lub chcemy zostawić jednoślad dosłownie na sekundę.
Miejskie klimaty
Leada napędza czterosuwowy silnik, który oddaje do dyspozycji kierowcy około 9 KM. Nie jest to zbyt duże stadko koni, ale zdecydowanie wystarcza do tego by podczas ruszania spod świateł zostawić samochody daleko z tyłu. Odpaleniu Leada towarzyszy dziwny dźwięk nasuwający na myśl, że silnik zaraz się udławi i zgaśnie. Jednak już po chwili jednostka zaczyna pracować cicho i miarowo.
Skuter bardzo chętnie i dość dynamicznie rozpędza się do około 60 km/h. Po dłuższej chwili, maksymalnie na liczniku Hondy pojawi się nieco ponad 80 km/h. Pozwala to na bezstresowe i sprawne przemieszczanie się po mieście. Wyjazdy poza betonową dżunglę jednak nie są tym, co mała Honda lubi najbardziej.
Właściwości trakcyjne Leada są natomiast wyjątkowe. Skuter prowadzi się świetnie. Nie straszne są mu zakręty, długie proste, na których rozwija maksymalną prędkością, czy też przebijanie się przez miasto. Zarówno podczas pokonywania długich łuków czy w ostrych zakrętach kierowca czuje, że pojazd prowadzi się stabilnie. Dodatkowo dzięki temu, że Lead gabarytowo nie różni się zbytnio od 50-tek manewrowanie między stojącymi w korku samochodami jest wyjątkowo proste i przyjemne.
Tak, jak w wielu innych skuterach z przodu znajdziemy hamulec tarczowy z dwutłoczkowym zaciskiem, z tyłu natomiast znajduje się hamulec bębnowy. Honda wyposażyła Leda w CBS, czyli sprzężony układ hamowania. Dzięki niemu podczas naciskania tylnego hebla, również przednie koło, z odpowiednio mniejszą siłą, jest hamowane. Niektórzy na pewno powiedzą, że jest to zbędny gadżet jednak trzeba przyznać, że układ hamulcowy spisuje się całkiem nieźle.
Przy obecnych cenach benzyny napełnienie zbiornika Leada będzie kosztowało właściciela około 20 zł. Po wydaniu tej niewielkiej sumy na stacji benzynowej zapominamy o tankowaniu skutera mniej więcej na tydzień. Podczas testu, dojazdów do pracy i z pracy, czyli normalnego użytkowania nie udało mi się osuszyć zbiornika w Hondzie.
Wrażenie niezawodności
Lead jest skuterem, który daje swojemu kierowcy wrażenie, że nie ważne, co by się działo i tak dojedzie do domu. Jednoślad doskonale sprawdzi się podczas codziennego użytkowania. Żywotność poprzednich generacji Lead pozwala przypuszczać, że i ta wersja długo będzie służyła swojemu właścicielowi. Bardzo dobre właściwości trakcyjne tego skutera sprawiają, że przemieszczanie się z punktu A do B będzie sprawiało kierowcy sporo radości.
Lead z rocznika 2009 kosztuje 12 500.
Dane techniczne:
Typ silnika: chłodzony cieczą, jednocylindrowy, 4-suwowy, 2-zaworowy, SOHC
Pojemność skokowa: 108 cm³
Średnica x skok tłoka: 50 x 55 mm
Stopień sprężania: 11:1
Maks. moc: 9KM przy 7500 obr/min.
Maks. moment obrotowy: 9,3 Nm przy 6250 obr/min.
Układ zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Średnica gardzieli przepustnicy: 20 mm
Rozrusznik: elektryczny Pojemność akumulatora: 12V/6AH
Skrzynia biegów: V-MATIC bezstopniowa
Sprzęgło: automatyczne, odśrodkowe
Przełożenie końcowe: 9.42
Napęd tylnego koła: pas napędowy (V-belt)
Prędkość maksymalna: 81 km/h
Typ ramy: Stalowa, rurowa, dolna belka nośna
Kąt pochylenia główki ramy: 26° 30'
Wyprzedzenie: 74mm
Promień skrętu: 1.9 m
Wymiary (dł. x szer. x wys.): 1,835 x 665 x 1,125 mm
Rozstaw osi: 1,275 mm
Prześwit: 105mm
Wysokość siedzenia: 740 mm
Masa własna pojazdu (z płynami i paliwem): 114 kg (P: 48 kg; T: 66 kg)
Dopuszczalna masa całkowita: 290 kg
Zawieszenie przód: 33 mm widelec teleskopowy, skok 80 mm
Zawieszenie tył: wahacz wleczony, pojedynczy amortyzator, skok 70 mm
Hamulce przód: 190 x 3.5 mm, pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy CBS
Hamulce tył: 130mm bębnowy CBS
Opona przód: 90/90-12M/C (44J)
Opona tył: 100/90-10M/C (56J)
Zbiornik paliwa: 6,5 litra
|
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeWitam. Jestem szczê¶liwym posiadaczem Hondy Lead. Cieszy siê ona dosæ dobrym przy¶pieszeniem, du¿ym schowkiem ( jak na skuter) je¼dzi siê ni± idealnie. Jednak moim zdaniem nie nadaje siê ona na ...
Odpowiedz