Castrol rozpoczął w Hiszpanii kampanię bezpieczeństwa pod nazwą Al Volante Lo Importante, mającą na celu zwrócenie uwagi na prawidłowość oznakowania hiszpańskich dróg i zwiększenie świadomości zagrożeń płynących z braku uwagi.
Kampania Al Volante Lo Importante (co ważne za kierownicą), realizowana jest wspólnie z dwiema innymi firmami – BP i Race. Według przeprowadzonych badań, głównymi czynnikami rozpraszającymi uwagę kierowców, są inni użytkownicy drogi, wypadki i inne zdarzenia drogowe, ale przede wszystkim mylące oznakowanie dróg.
Aż 73% kierowców podejmuje nieprawidłowe decyzje z powodu złego oznakowania dróg. 91% respondentów uznało, że czytelność oznakowania pionowego dróg ma kluczowe znaczenie dla ich bezpieczeństwa.
Badanie wyraźnie pokazuje, że coraz popularniejsze urządzenia nawigacyjne nie zastępują u kierowców funkcjonalności znaków i sygnałów drogowych. W przypadku wątpliwości, dwóch na trzech respondentów skupia swoją uwagę na znakach i sygnałach, traktując je jako ważniejsze od wskazań GPS. Jednocześnie prawie połowa badanych przyznaje się do rutynowego korzystania z GPS-a podczas codziennej jazdy.
Jedną z głównych przyczyn rozpraszania uwagi jest brak widoczności niektórych sygnałów i znaków. 51% respondentów twierdziła, że sygnalizacja nie jest umieszczona z odpowiednio dużym wyprzedzeniem, 35% że nie jest wystarczająco duża, 28% twierdziło, że często znajduje się w miejscach, gdzie nie jest zbyt dobrze widoczna.
Badanie wykazało także problem zrozumienia wszystkich znaków i sygnałów drogowych – tylko 22% badanych przyznało, że zna znaczenie wszystkich sygnałów, 31% wskazało, że są takie, których nie rozumieją. Nie tylko sygnały rozpraszają uwagę kierowcy. 14% ankietowanych kierowców twierdzi, że rozprasza ich także krajobraz, a 25% jako czynnik odwracający uwagę wskazało umieszczone przy drogach bannery reklamowe.