Ta witryna używa plików cookie. Więcej informacji o używanych przez nas plikach cookie, ich zastosowaniu
i sposobie modyfikacji akceptacji plików cookie, można znaleźć
tutaj
oraz w stopce na naszej stronie internetowej (Polityka plików cookie).
Nie pokazuj więcej tego komunikatu.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeNim coś napiszesz publicznie, zweryfikuj informacje, po co robić z siebie błazna? We Włoszech owszem można prowadzić każdego trójkołowca na kat. B ale pod warunkiem że ma on stała blokadę pochylenia kół na postoju lub małych prędkościach lub koła bez pochylenia (każda "trajka"), oraz jest wyposażony w hamulec postojowy (sic!)-Nikken odpada-w Italii jest on już traktowany i homologowany jako pełnoprawny jako motocykl i wymaga kat. A. We Francji aby jeździć motocykle trójkołowym należy zdać odpowiedni (obecnie 7 godzinny) kurs w wybranych licencjonowanych szkołach/ośrodkach jazdy, który kończy się certyfikatem/egzaminem. Na Łotwie nie można jeździć każdym trójkołowcem. Nikken w najprawdopodobniej będzie w Europie homologowany nie jako trójkołowiec a jako motocykl.
OdpowiedzDrogi Kolego, spokojnie, może bez obrażania. Napisałem ogólnie o tych krajach, bez wchodzenia w detale, jakie konkretnie pojazdy trójkołowe w danym kraju mogą być prowadzone przez posiadaczy kat. B, bo to temat rzeka. Do Twojej wiadomości - tak, wiem o kursie, który należy zdawać we Francji, tak jak w przypadku motocykli 125 cm3 dla kat. B. Zacznijmy jeszcze od tego, że mogą być dwie sytuacje: 1. W danym kraju jest przepis prawny uprawniający posiadaczy kat. B do prowadzenia motocykli trójkołowych klasy l5e (mogą być też dodatkowe ograniczenia, o których wspomniałeś). 2. W danym kraju nie ma przepisu uprawniającego posiadaczy kat. B do prowadzenia motocykli trójkołowych, ale przepisy dają łatwą możliwość zarejestrowania takiego motocyklu trójkołowego jako trójkołowego pojazdu samochodowego (jeśli spełnia odpowiednie warunki), który kwalifikuje się pod kat. B/B1. W grupie państw nr 1 są Hiszpania, Włochy, Czechy itd., natomiast przykładem państwa z grupy nr 2 są... Niemcy. Tam były przypadki rejestrowania takich pojazdów jak Piaggio MP3 czy Gilera Fuoco jako PKW (Personenkraftwagen). "Samochodowa" wersia MP3 to bardziej wysunięte kierunkowskazy, pedał hamulca tylnego, dodatkowe oświetlenie tablicy rejestracyjnej oraz szerszy rozstaw kół. Dlatego przed sporem, co wolno a co nie, najpierw trzeba rozróżnić - czy dany pojazd jest homologowany jako motocykl trójkołowy (i tu możemy dyskutować, czy można prowadzić go w kraju z uprawnieniami kat. B na l5e), czy jako jako pojazd trójkołowy kat. B1/B. Jeśli to drugie, to dodatkowe uprawnienia na motocykle trójkołowe nie mają znaczenia. Nas w tym przypadku interesuje propozycja Kukiz'15, nawiązująca do dyrektywy praw jazdy z 2006, która zawiera następujący zapis w art. 6 ust. 3 a): "W odniesieniu do kierowania pojazdami na własnym terytorium państwa członkowskie mogą przyznać następującą równoważność kategorii: "prawo jazdy kategorii B uprawniające do kierowania motocyklami trzykołowymi uprawnia do kierowania motocyklami trzykołowymi o mocy ponad 15 kW, o ile posiadacz prawa jazdy kategorii B ma co najmniej 21 lat. Nie ma tu mowy o dodatkowych ograniczeniach dla kierujących tymi pojazdami. Ta sama dyrektywa definiuje „motocykl trzykołowy” następująco: oznacza pojazdy posiadające trzy koła umieszczone symetrycznie, zdefiniowany w art. 1 ust. 2 lit. c) dyrektywy 2002/24/WE A w dyrektywie z 2002 r. jest zapisane: "motocykle trzykołowe, to jest pojazdy posiadające trzy koła umieszczone symetrycznie (kategoria L5e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nie większej niż 45 km/h." Wniosek jest taki, że istnieje prawna możliwość (w świetle przepisów unijnych) do wprowadzenia uprawnienia dla posiadaczy kat. B do prowadzenia motocykli trójkołowych kat. l5e, o symetrycznym rozmieszczeniu kół. Kwestia jeszcze, jakie dodatkowe ograniczenia wprowadzi nasz ustawodawca, o ile ten przepis zostanie zaakceptowany.
OdpowiedzPiaggio MP3 i Yamaha Nikken mogą nie być potraktowane jako typowa trajka motocyklowa, w związku z tym nie będą podpadały pod to uprawnienie, jeśli zostałoby wprowadzone. Okazuje się, że w przypadku takich pojazdów jak MP3 można zastosować homologację dwojakiego rodzaju - jako motocykl jednośladowy (l3e) - pomimo że ma dwa koła z przodu - i właśnie jako motocykl trójkołowy (l5e). Piaggio MP3 występowało w obydwu homologacjach - l3e i l5e. Tylko ta ostatnia wersja mogła podchodzić pod kat. B, o ile w danym kraju dali możliwość jazdy motocyklami trójkołowymi. Dodatkowo w Niemczech obowiązujące prawo dawało możliwość zarejestrowania MP3 w wersji l5e jako innego pojazdu samochodowego (a nie motocykla trójkołowego) dla prawa jazdy B. Dlatego zarejestrowano w tym kraju sporo sztuk i to model dość popularny. Tak czy inaczej, ten przepis unijny z dyrektywy dotyczy tylko motocykli trójkołowych (l5e) czyli typowych trajek z równym rozmieszczeniem kół. Jeśli ktoś chciałby MP3 czy Nikkena, musiałby zdobyć wersję w ten sposób homologowaną. A podobno faktycznie Nikken nie będzie dostępny w homologacji l5e. Zatem nawet jeśli uchwalą u nas ten przepis, to mało będzie seryjnie produkowanych motocykli do wyboru. Chyba że zaczną ściągać jakieś przerobione z USA, bo tam tego pełno, np. Goldwingów.
Odpowiedz@PIN, odnośnie Niemiec to z prawem jazdy na trajki sytuacja wyglądała trochę inaczej. Przed styczniem 2013 była możliwość prowadzenia motocykli trójkołowych (l5e) na kat. B (czyli tak jak jest cały czas chyba? w Wielkiej Brytanii), ale po wprowadzeniu nowych kategorii wycofano się z tego uprawnienia. Zatem tylko ci niemieccy kierowcy, którzy zdali prawo jazdy na starych zasadach, mogą kierować na kat. B motocyklami l5e, a przy wymianie prawa jazdy otrzymują dodatkową kat. A z kodem ograniczającym do trajek (79.03). I to właśnie ta grupa kierowców stanowiła klientelę dla Piaggio MP3 LT (czyli z homologacją l5e). I jeśli Nikkena wprowadzonoby w wersji l5e, to także ta grupa osób na tym skorzysta.
Odpowiedz