Jakie są najważniejsze elementy kasku? Marcin Dworczyński - Shoei Polska Elementy kasku można podzielić na dwie grupy zależne od pełnionej przez nie roli.
Do podstawowych elementów bezpieczeństwa biernego, które chronią motocyklistę przed skutkami wypadku należą: 1. Skorupa - w przypadku najniższej grupy cenowej kaski wykonywane są z tworzywa sztucznego (termo plastiku), w średniej oraz wyższej kategorii cenowej możemy znaleźć już kaski wykonane z mieszanki włókien szklanych i organicznych, zaś w najwyższych modelach kasków dodatkowo stosuje się karbon. 2. Wypełnienie EPS - specjalnie wykonana pianka o różnej gęstości, której celem jest absorbowanie energii podczas uderzenia kasku o powierzchnię. To jeden z najważniejszych elementów kasku. Bez tego skorupa kasku nie spełni żadnej funkcji ochronnej. 3. Zapięcie typu DD lub typu zatrzask. Elementy bezpieczeństwa prewencyjnego, które poprzez zapewnienie komfortu jazdy wpływają na jej bezpieczeństwo: 1. Szyba - odpowiedzialna za jakość i pole widzenia 2. Wentylacja - zapewniająca cyrkulację powietrza w kasku 3. Materiał wyściółki wewnętrznej - odpowiedzialny za wchłanianie wilgoci, wyściółka zapewnia dobre dopasowanie do kształtu głowy Jakie znaczenie ma dobór kasku? Linda Szwertner , Marmit Przede wszystkim zapewnia bezpieczeństwo. Wystarczy przeprowadzić prosty test kasku z tworzywa sztucznego (termo plastiku) trąc go o asfalt.. Przy dużej prędkości kontaktu kasku wykonanego z takiego tworzywa z asfaltem zaczyna się on topić w wyniku nabrania wysokiej temperatury. Dla klientów duże znaczenie ma również bezawaryjność kasków i związany z nim serwis gwarancyjny a także dostęp do różnego rodzaju akcesoriów tj. szybki, wyściółki. Pamiętajmy, że zakup kasku to naprawdę ważna decyzja. Oprócz bezpieczeństwa, które ma zapewnić nam kask podczas wypadku liczy się również komfort jazdy. Źle dobrany kask może sprawić, że przyjemność z podróżowania na motocyklu będzie wątpliwa. W tym wypadku najlepiej przekonać się na własnej skórze i odbyć jazdę testową u dealera. Jak odpowiednio dobrać kask? Maciej Rurasz, Piotr Parol, Mitsui Motor Polska Przede wszystkim każdy kask należy przymierzyć. Rozmiary kasków u poszczególnych producentów mogą się od siebie znacząco różnić. Przy zakupie kasku importowanego należy zwrócić uwagę, że kaski pochodzące z Japonii czy USA różnią się od tych, przeznaczonych na rynek europejski. Jest to związane zarówno z ich rozmiarem jak i normami, które muszą spełniać. Jak mogliśmy się dowiedzieć na szkoleniu, kaski produkowane na rynek Japoński np. nie wymagają takiego „wyciszenia" jak na rynek europejski, gdzie motocykliści jeżdżą znaczenie szybciej. Po założeniu kasku należy zwrócić uwagę na jego dopasowanie. Powinien on dokładnie oplatać całą głowę. Ważny jest również dobór „boczków". W przypadku kasków Shoei jest możliwe dobranie odpowiedniego rozmiaru boczków. Kask w żaden sposób nie powinien uwierać, uciskać skroni czy tyłu głowy. W przypadku kasków szczękowych należy zwrócić uwagę na odpowiednią odległość od żuchwy do szczęki kasku. Najlepiej jednak odwiedzić dealera wybranej marki, przymierzyć kask i porozmawiać ze sprzedawcą. Z czego wynikają tak duże przedziały cenowe na rynku? Jacek Bujański , Motostyl Najwyższy wpływ na cenę ma materiał, jakość wykonania i marka. Cena kasku rośnie odpowiednio do wymagań klienta. Dla większości klientów pierwszym wyznacznikiem jest cena, jednak uzyskując informacje o właściwościach kasku zmieniają decyzję stawiając na droższe rozwiązanie wychodząc często z salonu z kaskiem dwa, trzy razy droższym. Najczęściej klienci zwracają uwagę na komfort, wagę, właściwości szybki (paruje, rysuje się), dostępność elementów zamiennych, wyściółkę kasku (jej wymienność), skuteczność wentylacji powietrza. Pamiętajmy, że kaski z wyższej półki są wykonywane w bardziej zaawansowanej technologii. Zanim zostaną dopuszczone do sprzedaży przechodzą wielokrotne testy, a elementy wykończeniowe mają wyższą jakość. Najbardziej istotnym elementem rzutującym na cenę kasku jest zastosowana technologia wypełnienia EPS, czyli „pianki" znajdującej się wewnątrz skorupy. To od wyściółki zależy jak wiele energii w chwili uderzenia pochłonie kask, a tym samym o ile mniejszy uraz odniesie jego użytkownik. Producenci z wyższej półki inwestują więcej w badania naukowe wpływające na rozwojów technologii stosowanych przy produkcji kasku. Można zaryzykować stwierdzeniem, że kupując najtańsze kaski wykonane z termo plastiku kupujemy jedynie homologację. Często klientom, którzy wahają się przy zakupie kasku, zastanawiając się czy dołożyć kilkaset złotych do lepszego modelu powtarzam, że „głowa nie ma ceny żadnej". Gwarancja, czyli na co można liczyć ze strony producenta i przez jaki okres czasu? Czy zmiana malowania kasku wpływa na gwarancję? Marcin Dworczyński, Shoei Polska W przypadku Shoei jest to 5 letnia gwarancja producenta. Prowadzimy również darmowe kampanie serwisowe dla klientów, którzy zakupili kask w oficjalnej sieci dealerskiej w Polsce. Odbywają się one podczas targów, na których można znaleźć nasze stoiska, a także podczas różnego rodzaju imprez motocyklowych i zawodów sportowych. Serwis obejmuje wszelkiego rodzaju regulacje, wymiany wentylacji, drobne naprawy, ocenę stanu technicznego kasku jak również jego czyszczenie. Jeżeli chodzi o zmianę malowania kasku przez użytkownika powoduje on utratę gwarancji. Jest to spowodowane prostą przyczyną Użyta do malowania farba może wchodzić w nieprzewidywalne reakcje chemiczne z powłoką kasku, a tym samym zmienić pierwotne właściwości skorupy kasku. Czy upadek kasku wpływa na jego pierwotne właściwości? Kilka prawd o kaskach używanych. Jacek Bujański, Motostyl Sprawa uszkodzeń wynikających z upadku kasku, czy też jego uszkodzeń powstałych podczas wypadku jest bardzo dyskusyjna. Jeżeli zewnętrzna skorupa nie została naruszona uważa się, że kask nadaje się do dalszej eksploatacji, gdyż zdarcie warstwy lakieru w zasadzie nic nie zmienia. Najważniejsze jest jednak to, co „niewidoczne dla oczu". Jednym z kluczowych elementów kasku jest pianka, której celem jest absorbowanie energii podczas uderzenia kasku o powierzchnię. Znajduje się ona pod skorupą i to ona właśnie w największym stopniu chroni naszą głowę. Nawet uderzenie w trawę podczas wypadku może spowodować jej wgniecenie. Tym samym starci już ona swoją pierwotną właściwość i przy następnym uderzeniu czy też wypadku nie przyjmie odpowiedniej ilości energii. Używanie kasku, który brał udział w wypadku (oczywiście gdy miał on kontakt z podłożem) jest bardzo niebezpieczne. W Polsce nie ma żadnej instytucji, która potrafiłaby zbadać taki kask, wydać opinię na temat jego stanu technicznego, a tym samym zadecydować czy kask nadaje się do użytku. W trakcie wypadków, w których towarzystwo ubezpieczeniowe wycenia szkodę, decyzje należą często do ludzi niekompetentnych, którzy nie mają żadnej wiedzy technicznej na temat kasków. Poza tym kaski, które uzyskały status szkody całkowitej nie są konfiskowane, w związku z czym często zasilają rynek wtórny. Zauważyliśmy, że po wypłacie odszkodowania wiele kasków trafia do sprzedaży detalicznej np. na aukcje internetowe. Zakup używanego kasku nie jest dobrym rozwiązaniem, w szczególności, że wspomniana wcześniej pianka układa się i przystosowuje do kształtu głowy jej pierwszego użytkownika. Jak dbać i jak czyścić kask? Linda Szwertner , Marmit Według mojej opinii najlepiej jest zakupić piankę do kasku. Osobiście polecam piankę jaką można zakupić na stacjach Shell'a. Przed naniesieniem pianki należy zamknąć wszystkie wentylatory. Kask najlepiej czyścić szmatką bawełnianą aby uniknąć zarysowania skorupy kasku. Szybę kasku należy czyścić odpowiednim preparatem, bądź wcześniej wspomnianą pianką. Jeżeli kask posiada pin lock (zakładany po wewnętrznej stronie kasku) należy myć go wyłącznie wodą i pozostawić do wyschnięcia (nie przecierać szmatką). Mycie szybki płynem do mycia okien czy też naczyń sprawia, ze szyba traci swoje pierwotne właściwości. Należy o tym pamiętać, bowiem odpowiednia pielęgnacja kasku przedłuża jego żywotność. | |
Komentarze 11
Pokaż wszystkie komentarzeMam Caberga szczękowego.. koszt 850zł.. przy około 130 zdzieliłem głową o asfalt.. dał radę. po roku zrobił się luźny i różne elementy przestły dolegać. ale spełnił swoją rolę. jestem zadowolony
OdpowiedzWitam może nie na temat piszę ale poszukuję kasku ochronnego dla małego dziecka, Maja tak ma na imię jest po przeszczepie i potrzebuje ochrony może mi ktoś pomóc? szukałam wszędzie i bez skudku.
Odpowiedzwitojcie:) Co sądzicie o kaskach firmy no fear modele 2009 czy godne uwagi i zaufania? moze ktoś coś powiedzieć na ten temat? pozdrawiam
OdpowiedzWYglądaja na solidne, Made in Taiwan, ale coś więcej ciężko powiedzieć
Odpowiedzale ogólnie artykuł przydatny jak najbardziej dla każdego
OdpowiedzSwietny artykul, tylko wiecej takich renhold hnrenhold.no
Odpowiedza co sadzicie o takiej firmie jak NAXA? dobra to firma,czy tandeta?
Odpowiedzja mam naxę model za jakieś 285 zł, nie jestem jakoś specjalnie :) szczęśliwy :) bo kask za 285 zł nie jest tak pieczołowicie wykonany jak ten za 700 tym bardziej do tego za 1.5 czy 2 k - wiele mu brakuje :) ale spełnia normy! co jest podstawą a to, że malowanie kasku w dwóch miejscach jest niedokłądne - kto się tym przejmuje ! ważne, ze dobrze leży i wygląda no i ma atesty. osobiście polecam jako pierwszy kask, i tak dla początkującego wywrotka czy coś to będzie może nie codzienność ale częsty przypadek. szkoda by mi było kasku za 700 zł , a po każdym uderzeniu kask traci na wytrzymałości, jest taka zasada, że kasku po przejściach - z pęknięciem czy coś - się drugi raz nie zakłąda. polecam ten kask - strosunek jakości do ceny jest rewleacyjny a jesli trafi się wadliwy egzemplarz - zawsze można zareklamować. pozdrawiam
OdpowiedzPrzecież to nie o wygląd i o "pozorny" atest chodzi, ale o bezpieczeństwo. Co z tego, że kask się zarysuje, jeżeli spełni swoje zadanie i ochroni Twoją głowę. Co jeżeli przy większej prędkości mocniej grzmotniesz o ziemię? Czy wtedy wytłumaczeniem będzie, że kupiłeś kask z przeznaczeniem na drobną wywrotkę? Przecież to nie ma sensu....
OdpowiedzWłaśnie kupiłem Jeta V 510 B z bluetooth. Mam moto klasyczne więc nawet nieźle mi pasował. Sam bluetooth jest ok i nieźle działa ale kask to po prostu porażka. Po zamknięciu szyby przy 60-70km/h na twarzy są takie zawirowania jakby się jechało ponad 100. Do tego brak wentylacji powoduje że każdy postój w korku to udręka Generalnie za prawie 600 zł jest dość tandetny i nie polecam
Odpowiedztandeta kolego...kask na skutera..
OdpowiedzUważam zen ślicznie wygladaja kaski pomalowane aerografem. Choc wydaje sie to droga inwestycja prawde mowiac jest strona gdzie robią to na prawde tanio. www.artgt.pl Malowanie kasków i ...
OdpowiedzI do tego kiepsko... To nie jest prawdziwa aerografia tylko malowanie na banalnych szablonach. Lepiej dopłacić i pójść do prawdziwego warsztatu gdzie pomalują kask ręcznie.
Odpowiedz